Michelin uit ferme kritiek op regelveranderingen
,,Een verademing.” Velen prijzen de terugkeer van de bandenwissels in 2006. Maar Michelin niet. De bandenfabrikant spreekt zelfs van ‘een stap achteruit’ ten opzichte van het ‘05-seizoen. ,,Michelin is onthutst met de stap terug die de FIA middels de Formule 1-reglementen voor 2006 doet, want het is in strijd met het eerder door de FIA gevoerde beleid”, zo begint het statement van de Franse bandenfirma naar aanleiding van de afgelopen woensdag genomen beslissingen. Naast de rentree van de bandenwissels, is er door de internationale autosportfederatie vastgesteld dat er vanaf 2007 nog maar één fabrikant banden mag leveren aan de F1-teams.
,,Deze plotselinge verandering is onsamenhangend met het streven van de FIA-president. Op kostenbesparend gebied is het zelfs een stap achteruit ten aanzien van de 2005-reglementen. Deze nieuwe regels zullen de kosten van de bandenontwikkeling, -productie en de logistieke kosten met vijftien procent doen stijgen. In tegenstelling tot wat er eerder gezegd is, zijn de ’05-oplossingen dus op geen enkele manier van toepassing op de reglementen van volgend jaar.”
,,Deze beslissing getuigt van een gebrek aan technische kennis van het product en wat een band echt is”, vervolgt het persbericht van Michelin. ,,In feite worden de slijtage en grip van de banden berekend om een optimale prestatie neer te zetten binnen een bepaalde afstand. Door over te stappen van een band die ontwikkeld is om 350 kilometer te rijden naar een band die om de 100 (of minder) kilometer gewisseld mag worden, zijn de fabrikanten genoodzaakt een compleet nieuwe type band te ontwikkelen. En daardoor zullen de kosten stijgen.”
Michelin stelt ook dat er weldegelijk een gedachte zit achter de regelveranderingen. ,,Het neemt al het voordeel weg dat Michelin met de 2005-band had en waarmee we onze partners in achttien races in staat stelden om te winnen. Michelin zet dan ook haar vraagtekens bij de motivatie van de FIA om deze reglementen in te voeren. Wederom toont dit het niet-coherente en niet-neutrale beleid dat er in de F1 gevoerd wordt.”
PPB