Minardi rijdt met aangepaste wagens
Christijan Albers en Patrick Friesacher kunnen hun Grand Prix-debuut maken. Minardi doet mee aan de kwalificaties en de race in Melbourne. Met inderhaast aangepaste wagens.
Christijan Albers rijdt zondag gewoon de Grand Prix van Australië. Met een Minardi die voldoet aan de technische regels van 2005.
Vrijdag rond middernacht besloot teambaas Paul Stoddart zijn monteurs opdracht te geven de PS04B aan te passen. De hele nacht werd er in de Minardi-garage hard doorgewerkt om op tijd klaar te zijn voor de eerste vrije training op zaterdag. Stoddart zelf verliet om vijf uur ’s ochtends de garage. ,,Om nog even wat slaap te pakken.’’
Eerder op de dag had Stoddart van rechter David Hapersberger van de hoge raad van de staat Victoria, waartoe Melbourne behoort, toestemming gekregen om zaterdag met de auto’s van 2004 te gaan rijden. Vervolgens zou de rechter op zaterdagmiddag om kwart over twee (na de eerste kwalificatie) de FIA horen en een uitspraak doen of de oude Minardi’s ook aan de race mee zouden mogen doen. Die zitting gaat nu niet door, omdat Stoddart zijn wagens heeft aangepast.
,,Ik heb dit besloten in het belang van de tiende editie van de Australische Grand Prix en van de Formule 1 in het algemeen. Het was beter om de strijd te staken. Maar ik denk wel dat de uitspraak duidelijk maakt dat niemand in de Formule 1 boven de wet staat’’, vertelde Stoddart zaterdagochtend in de paddock tegen FORMULE 1, vooral doelend op Ferrari-teambaas Jean Todt die aanvankelijk weigerde zijn handtekening te zetten onder een document, waarin alle teams Minardi toestemming gaven om de eerste race van 2005 met de oude, onaangepaste wagen van 2004 te racen.
Op de vraag of hij niet van meet af aan van plan was geweest om de auto alsnog aan te passen antwoordde Stoddart ontkennend. ,,Natuurlijk, we hadden die nieuwe onderdelen wel bij ons. De achtervleugel is de achtervleugel van de auto voor 2005, de voorvleugel is een tijdelijke aanpassing, maar in het chassis kun je maar een keer het mes zetten, bij wijze van spreken. Als je daar de mist mee in gaat verknoei je de hele auto.’’
Om zes over negen reed Christijan Albers de Minardi-garage uit voor zijn eerste Formule 1-ronde. De Nederlander was de eerste naam die op de monitor met tijden verscheen: 2:17.127, op een kletsnatte baan.
Christijan Albers rijdt zondag gewoon de Grand Prix van Australië. Met een Minardi die voldoet aan de technische regels van 2005.
Vrijdag rond middernacht besloot teambaas Paul Stoddart zijn monteurs opdracht te geven de PS04B aan te passen. De hele nacht werd er in de Minardi-garage hard doorgewerkt om op tijd klaar te zijn voor de eerste vrije training op zaterdag. Stoddart zelf verliet om vijf uur ’s ochtends de garage. ,,Om nog even wat slaap te pakken.’’
Eerder op de dag had Stoddart van rechter David Hapersberger van de hoge raad van de staat Victoria, waartoe Melbourne behoort, toestemming gekregen om zaterdag met de auto’s van 2004 te gaan rijden. Vervolgens zou de rechter op zaterdagmiddag om kwart over twee (na de eerste kwalificatie) de FIA horen en een uitspraak doen of de oude Minardi’s ook aan de race mee zouden mogen doen. Die zitting gaat nu niet door, omdat Stoddart zijn wagens heeft aangepast.
,,Ik heb dit besloten in het belang van de tiende editie van de Australische Grand Prix en van de Formule 1 in het algemeen. Het was beter om de strijd te staken. Maar ik denk wel dat de uitspraak duidelijk maakt dat niemand in de Formule 1 boven de wet staat’’, vertelde Stoddart zaterdagochtend in de paddock tegen FORMULE 1, vooral doelend op Ferrari-teambaas Jean Todt die aanvankelijk weigerde zijn handtekening te zetten onder een document, waarin alle teams Minardi toestemming gaven om de eerste race van 2005 met de oude, onaangepaste wagen van 2004 te racen.
Op de vraag of hij niet van meet af aan van plan was geweest om de auto alsnog aan te passen antwoordde Stoddart ontkennend. ,,Natuurlijk, we hadden die nieuwe onderdelen wel bij ons. De achtervleugel is de achtervleugel van de auto voor 2005, de voorvleugel is een tijdelijke aanpassing, maar in het chassis kun je maar een keer het mes zetten, bij wijze van spreken. Als je daar de mist mee in gaat verknoei je de hele auto.’’
Om zes over negen reed Christijan Albers de Minardi-garage uit voor zijn eerste Formule 1-ronde. De Nederlander was de eerste naam die op de monitor met tijden verscheen: 2:17.127, op een kletsnatte baan.