Op Minardi na rijden de teams volgend jaar met een V8-motor. Omdat Minardi daar geen voordeel van mag hebben zal er een restrictie doorgevoerd worden. De FIA moet de kracht van de V10 mogelijk extra terugdringen omdat de renstal anders alsnog een voordeel zou hebben.


Mogelijk kiezen er meer teams voor om toch door te gaan met de V10-krachtbron. Autosport-Atlas zegt namelijk te weten dat meerdere renstallen problemen hebben om maximaal te presteren met de nieuwe motoren. Vibratieproblemen zouden hiervan de boosdoener zijn. Mochten deze problemen tijdens de winter niet opgelost worden, dan is het niet onmogelijk dat meerdere teams in 2006 het voorbeeld van Minardi volgen en met tien cilinders ten strijde treken.

Dit nieuws komt ondanks het feit dat de (motor)fabrikanten in juli allen een document hebben ondertekend waarin zij bevestigen volgend seizoen met V8-krachtbronnen te rijden. De recente tests hebben bij Ferrari’s technisch directeur Ross Brawn en Norbert Haug, motorsportbaas bij Mercedes-Benz, tot onrust geleid. Daarom hebben zij de FIA verzocht om nieuwe maatregelen te nemen zodat de V10-aandrijving geen enkel voordeel heeft. 31 augustus zou er in een onderhoud met FIA-president Max Mosley over gesproken moeten worden.

,,Een V10 en een V8 zijn onmogelijk gelijkwaardig te maken. Het voorstel is om het aantal toeren dat de V10 kan maken te limiteren en een luchtrestrictie door te voeren, maar het is erg moeilijk om het gedrag van de motor gelijkwaardig aan dat van een achtcilinder te maken", vertelt de Ferrari-strateeg. ,,Ik denk dat de FIA er verstandig aan zou doen door de kracht van de huidige motoren verder in te dammen."

,,Wat er op het moment in de regels staat, zorgt voor een duidelijk voordeel bij de V10-motoren", valt Haug Brawn bij. ,,Waarschijnlijk worden de fabrikanten het onderling wel eens, omdat het er momenteel op lijkt dat Minardi de enige is die in 2006 met een V10-krachtbron rijdt. Wel is het zo dat Jordan een extra nadeel kan hebben, omdat juist zij met Minardi in gevecht zijn. De rest heeft een buffer van dien aard dat het niet erg veel uitmaakt."

KVN