Terwijl de overige teams het dit jaar door een (vrijwillige) testlimiet moesten doen met slechts dertig ‘trainingsdagen’, was Ferrari bijna driemaal zovaak te vinden op de testbaan. De Italiaanse renstal, met eigen circuit, zette haar sporen dit seizoen gedurende 81 dagen op het asfalt. Maar volgend jaar liggen de verhoudingen mogelijk dichter bij elkaar.

Ferrari denkt erover om de testovereenkomst ook te tekenen, zo bevestigt Jean Todt tegenover het Engelse weekblad Autosport. (,,Daar wordt intern over gesproken.”) Aanleiding hiervan is de overstap van Williams (zeker) en Toyota (zeer waarschijnlijk) naar Bridgestone, waardoor het team uit Maranello niet meer als enige (top)team de kar hoeft te trekken met betrekking tot de ontwikkeling van het Japanse rubber. Nu rijden ook Jordan en Minardi al met Bridgestone. Maar de twee achterhoedeteams testen nauwelijks en leveren volgens Todt daardoor ‘niet tot nauwelijks’ een bijdrage aan de bandenontwikkeling.

Ook technisch directeur Ross Brawn erkent dat het tot het tot een testlimiterend akkoord kan komen. ,,Mits we natuurlijk nog gewoon mogen rijden op Fiorano (Ferrari’s eigen testbaan, red)”, aldus de Engelsman.

PPB