De Formule 1 maakt zich op voor een terugkeer van slicks, maar volgens Max Mosley is dat zo zeker nog niet. Hij wil eerst de garantie dat de snelheid in de bochten omlaag gaat. ,,Anders blijven de gegroefde banden.” De geplande terugkeer van slicks in 2009 maakt deel uit van een groter geheel. Zo is het de bedoeling dat er een heel pakket nieuwe regels wordt ingevoerd om het huidige downforce-niveau te reduceren. Hieronder valt ook het verbieden van allerlei aerodynamische frutsels.

Tot zover alles in orde, maar als deze reductie in de ogen van Mosley niet ver genoeg gaat, overweegt hij de terugkeer van slicks af te blazen. ,,Als blijkt dat de bochtensnelheden omhoog gaan, komen de slicks niet terug. Dan blijven we rijden op gegroefde banden”, zegt de FIA-voorzitter in gesprek met Autosport.

,,De theorie is als volgt: minder downforce in combinatie met meer mechanische grip moet het racen verbeteren en inhalen bevorderen”, vervolgt Mosley. ,,Er is ons wel vaker een downforce-reductie van vijftig procent beloofd terwijl dit later niet het geval bleek. In sommige gevallen ging de bochtensnelheid juist omhoog. Als het zover komt, beschikken wij over het juiste antwoord.”

Bridgestone-baas Kees van de Grint vertelde FORMULE 1 RaceReport eind november nog dat de slicks zeker terugkeren. Ter voorbereiding daarop testten de teams begin december in het Spaanse Jerez op ongegroefde banden.

KVN