Mosley blijft maatregelen kostenbesparing verdedig
FIA-voorzitter Max Mosley blijft te pas en te onpas zijn kostenbesparingsstokpaardje berijden. Hij houdt opnieuw een pleidooi voor het klantenchassis en vindt dat het bevriezen van de motorontwikkeling de Formule 1 alleen maar ten goede zal komen. In een interview met FIA-huisorgaan The Paddock reageert Mosley onder meer op de perikelen rondom Prodrive, dat heeft besloten in 2008 niet deel te nemen aan het WK totdat er duidelijkheid is over de juridische status van het klantenchassis.
Niet alleen vanwege felle weerstand van Williams en Force India, maar ook omdat er nog geen nieuwe Concorde Overeenkomst is gesloten. Mosley vindt dat de teams die het klantenchassis willen uitbannen het belang van de sport negeren.
,,De gesprekken die tot een nieuwe Concorde Overeenkomst moeten leiden moeten gaan over voorschriften voor het gebruik van klantenchassis’ die de kosten aanzienlijk kunnen besparen”, vindt Mosley, die om die reden voor het introduceren van klantenchassis’ is.
Dat teams technologie van elkaar overnemen, moet volgens Mosley gewoon kunnen. Tenminste, in een bepaalde mate, en over die mate kan wat hem betreft wél worden gediscussieerd. Niettemin vindt hij het idee dat iedereen elk onderdeeltje zelf moet ontwikkelen om officieel te boek te kunnen staan als constructeur ‘van de gekke’.
In het kader van de kostenbesparing is Mosley ook blij met het besluit om de motorontwikkeling tien jaar lang te bevriezen. Meer vermogen valt er niet uit de motoren te persen en de auto’s lopen al hard genoeg, vindt hij. Bovendien is het ‘hoog tijd dat de Formule 1 aan de samenleving bewijst dat zij zich ook bekommert om het milieu’. Mosley hoopt dat de motorbouwers van de teams zich nu gaan inzetten voor de ontwikkeling van technologie (zoals het veelgeroemde KERS-energieterugwinsysteem) die op termijn kan worden toegepast in personenauto’s.
Met het spionagegewoel dat sinds Stepneygate de sport domineert, houdt Mosley zich niet meer zo bezig. Hij zegt dat er naast Stepneygate en Ranault waarschijnlijk nog één zaak is die de gemoederen kan beroeren, maar laat daarover verder uiteraard niets los. Daarna zullen de teams wel twee keer nadenken voor ze gaan shoppen bij de concurrent, zo verwacht de FIA-baas.
JK