Max Mosley is een tevreden man: de door hem gepresenteerde tweedelige achtervleugel komt er waarschijnlijk. Als het goed is al in 2007, een jaar eerder dan gepland. Dat doet de Brit goed, want volgens hem is het dé oplossing voor het gebrek aan inhaalacties.
De Formule 1-comissie heeft haar steun gegeven aan de plannen van Mosley, al moet er nog wel het nodige onderzoek worden verricht naar de haalbaarheid van het idee. Pas dan kan met zekerheid gesteld worden dat de Centreline Downwash Generating-vleugel de standaard is vanaf 2007. ,,Iedereen wil de sport verbeteren en iedereen met verstand van aërodynamica ziet dat dit het antwoord is op het gebrek aan inhaalacties", vertelt de Brit na afloop van de vergadering.

,,Er wordt behoorlijk enthousiast gereageerd op de plannen, juist omdat men ziet dat dit echt een oplossing is. Tot op heden hebben de maatregelen lang niet altijd geholpen, maar nu hebben we iets gevonden dat een grote stap in de juiste richting blijkt te zijn."

Het grootste blijk van zorg bij de teams is dat nu juist de voorop rijdende auto in het nadeel zou zijn. Nu is dat de auto die dicht achter een voorganger rijdt omdat de luchtstroom dusdanig wordt verstoord dat er (te)veel neerwaartse druk verloren gaat. Volgens de FIA-president hoeft het voordeel van de langzamere auto geen slecht teken te zijn.

,,Op dit moment zeggen de technici dat ze er problemen mee hebben dat de achteropkomende auto teveel voordeel heeft. Zoveel dat er weer heuse groepen van slipstreamende coureurs ontstaan, zoals dit in de jaren ’60 nog wel eens voorkwam op hogesnelheidscircuits. Als dat het enige probleem is, dan maak ik me geen enkele zorgen", heeft Mosley ook op deze kanttekening een klinkklaar antwoord. ,,Momenteel moet de auto die in wil halen twee seconden sneller zijn, nu kunnen we dat terugdringen naar een halve seconde. Er zal nog heel wat gediscussieerd worden, maar dit is de oplossing voor het probleem."

KVN