De FIA heeft besloten de plannen voor volledige bevriezing van het motorontwerp per 2008 door te drukken. Juist dit weekend hoopten de fabrikanten eindelijk een compromis te bereiken. Volgens Max Mosley duurt dit te lang, waardoor de FIA geen andere keuze heeft dan terugvallen op het originele plan.
De FIA-president maakte dit nieuws bekend op een ingelaste persconferentie tussen de beide vrije trainingen van vandaag. De fabrikanten hebben stuk voor stuk kritiek op de plannen van Mosley, maar zijn er tot op heden niet in geslaagd overeenstemming over een compromis te bereiken. Hierdoor ziet Mosley zich genoodzaakt om de originele plannen door te zetten.

,,Deze regels schrijven voor dat de motoren over een periode van drie seizoenen gehomologeerd worden. Er zijn nog de nodige suggesties geweest om het voorstel hier en daar wat aan te passen, maar er is nu geen tussenweg meer. Het is onze bedoeling om de regels, zoals ze in eerste instantie zijn voorgelegd op 28 mei, niet meer aan te passen. Met het oog op terugdringen van de kosten.”

Mosley deelde verder mee dat de FIA onderzoek heeft gedaan naar het alternatieve ’Maranello Agreement’. Alleen blijkt dit voorstel duurder dan de huidige plannen om de motorontwikkeling voor drie jaar aan banden te leggen. ,,Uit onze berekeningen kwam een verschil van 15 miljoen euro per jaar naar voren. De huidige motoren zijn goed, draaien ongeveer 19.500 toeren per minuut, zijn erg betrouwbaar en beschikken over voldoende vermogen.”

,,Het komt er op neer dat we deze regels in gaan voeren en dat we binnenkort enkele motoren zullen bezegelen. Dit punt is verder niet meer onderhevig aan discussie.” Mosleys nieuws is een flinke streep door de rekening van de fabrikanten. Vanmorgen nog liet BMW-autosportdirecteur Mario Theissen weten dat hij goede hoop had op een compromis.

,,Ik heb hoop en vertrouwen. We hebben verschillende keren met de FIA gesproken in Monaco. En wat mij betreft staat de FIA open voor een compromis, zolang het voorstel van de fabrikanten aan de gestelde voorwaarden voldoet”, vertelde de Duitser op Autosport. ,,En ik ben er vrij zeker van dat de FIA zich in het voorstel van de fabrikanten kan vinden.”

Mosley voegt daar aan toe dat er na de drie jaar van bevriezing wederom geheel nieuwe regelgeving voor de motoren wordt geïntroduceerd. Een milieuvriendelijkere formule. ,,We willen de regels voor de motoren helemaal omgooien. Niet zozeer een limiet stellen aan het vermogen door de capaciteit van de motor, maar door de hoeveelheid energie die zo’n krachtbron verbruikt. Er zijn allerlei manieren om dit te bereiken. De fabrikanten doen er zelf ook aan mee, want er wordt veel onderzoek naar verricht om het te gebruiken bij personenauto’s. We willen dan ook dat de fabrikanten een actieve rol spelen bij het opstellen van deze reglementen.”

Er werd even gevreesd dat de motorontwikkeling al per 2007 aan banden zou worden gelegd. Maar daar ziet Mosley gaan aanleiding toe. Volgens hem is de FIA daarom niet voornemens om de bevriezing al een jaar eerder in te voeren. ,,Dat maakt ook niet uit, want in 2008 gaan we weer terug naar de specificatie van nu. Als we dit een jaar eerder invoeren, dan moeten ook alle teams het er mee eens zijn. En dat zie ik niet gebeuren.”

KVN