Daan de Geus
2 september 2013
Volgens voormalig FIA-president Max Mosley hebben de Formule 1 én de FIA -onder zijn opvolger Jean Todt – niet genoeg gedaan om de kosten in de Formule 1 te besparen.
Mosley – FIA-president van 1993 t/m eind 2009, waarna Todt het stokje overnam – laat in gesprek met het Duitse Die Welt optekenen dat hij het ‘spijtig’ vindt dat er op het moment Formule 1-teams zijn die in financieel zwaar weer verkeren en voor wie bankroet dreigt.
Aan de andere kant, zo meent Mosley, had de Formule 1 de huidige ‘probleemsituatie’ natuurlijk van mijlenver kunnen zien aankomen: “De sport stevende hier al jarenlang op af. Aangezien er niet werd ingegrepen om de kosten terug te brengen, was het onvermijdelijk dat het zover zou komen.”
“De teams hebben officieel weliswaar een akkoord gesloten om de kosten aan banden te leggen (de Resource Restriction Agreement, red.) maar dat is eigenlijk niet meer dan een lege huls. De RRA klinkt vooral mooi, want het zet geen zoden aan de dijk.”
Todt
“Wat ook niet geholpen heeft, is het feit dat mijn opvolger Jean Todt geen fan is van kostenbesparing en de FIA zich daar zodoende niet meer om bekommert, waardoor de Formule 1 nu een groot probleem heeft.” De oplossing is, volgens Mosley, ‘heel eenvoudig’: “Er moeten eindelijk regels voor kostenbesparing ingevoerd worden die in de praktijk werken, en alle teams en andere partijen moeten daar aan meewerken en deelnemen.” Wat volgens de Engelsman sowieso geen oplossing is, is de teams meer geld uit de prijzenpot of de inkomsten van Bernie Ecclestone te geven. “Dat helpt niet, want als je Formule 1-teams meer geld geeft, geven ze simpelweg méér uit.” Budget cap
“De enige werkzame oplossing is een budgetplafond invoeren dat voor alle teams – groot en klein – gelijk is”, zo verwijst de oud-FIA-president terug naar de in 2008/2009 door hem bedachte maar uiteindelijk afgeschoten budget cap. “De Formule 1 wordt daar echt niet anders of minder van als sport”, zo verdedigt Mosley ‘zijn’ plan. “De geest, de spirit, van de Formule 1 blijft onaangetast als de teams minder geld mogen uitgeven. Het enige wat verandert, is dat de sport eerlijker wordt.”
“Wat ook niet geholpen heeft, is het feit dat mijn opvolger Jean Todt geen fan is van kostenbesparing en de FIA zich daar zodoende niet meer om bekommert, waardoor de Formule 1 nu een groot probleem heeft.” De oplossing is, volgens Mosley, ‘heel eenvoudig’: “Er moeten eindelijk regels voor kostenbesparing ingevoerd worden die in de praktijk werken, en alle teams en andere partijen moeten daar aan meewerken en deelnemen.” Wat volgens de Engelsman sowieso geen oplossing is, is de teams meer geld uit de prijzenpot of de inkomsten van Bernie Ecclestone te geven. “Dat helpt niet, want als je Formule 1-teams meer geld geeft, geven ze simpelweg méér uit.” Budget cap
“De enige werkzame oplossing is een budgetplafond invoeren dat voor alle teams – groot en klein – gelijk is”, zo verwijst de oud-FIA-president terug naar de in 2008/2009 door hem bedachte maar uiteindelijk afgeschoten budget cap. “De Formule 1 wordt daar echt niet anders of minder van als sport”, zo verdedigt Mosley ‘zijn’ plan. “De geest, de spirit, van de Formule 1 blijft onaangetast als de teams minder geld mogen uitgeven. Het enige wat verandert, is dat de sport eerlijker wordt.”
Gerelateerd nieuws
Verstappen vervult zijn taakstraf: ‘Daar was hij bijzonder blij mee’
14 december 2024 12:00 - Nieuws
FOTOSERIE: Verstappen, Norris en meer nemen prijzen in ontvangst tijdens FIA-gala
14 december 2024 10:30 - Nieuws
Max Verstappen neemt vierde wereldbeker in ontvangst tijdens FIA-gala in Rwanda
13 december 2024 23:04 - Nieuws
Controversiële Ben Sulayem krijgt leiding over ethische commissie van de FIA
13 december 2024 17:00 - Nieuws