Mosley: ‘KERS kan het verschil maken’
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar als het aan Max Mosley ligt, maakt KERS in de toekomst hét verschil in de Formule 1. KERS moet de taak op zich nemen die versnellingsbakken en motoren niet meer aankunnen.Kinetic Energy Recovery System, kortweg KERS, is een systeem dat de energie absorbeert die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslagen en kan later worden aangewend om extra motorvermogen te genereren.
Volgens de voor 2009 geldende regels is het systeem toegestaan, maar gebruik ervan niet verplicht. Echt vlekkeloos verloopt de introductie niet. Naar verluidt weten veel teams nog niet of ze het seizoen ermee starten.
Mocht dat niet het geval zijn, dan kan Mosley daarmee leven. Dat laat de FIA-voorzitter weten in gesprek met Autosport.com. ,,Omdat dan onomstotelijk vaststaat dat de teams in KERS een echte uitdaging op hun pad hebben gekregen. Maar ik denk niet dat het zover komt, daar zijn de teams veel te trots voor.”
Nog afgezien van het feit wie er in Melbourne wel en niet met KERS aan de start staan, de introductie ervan dient voor Mosley een hoger doel. ,,Wat ik wil en wat ook daadwerkelijk gebeurt, dat zijn twee verschillende dingen omdat we in een democratie leven. Maar wat ik graag zou willen is dat oude en alom bekende technologie in onze sport wordt gestandaardiseerd.”
Hij vervolgt: ,,Nieuwe technologie zoals KERS zou dan het verschil moeten maken. Het gaat er bij mij niet in dat een topteam miljoenen uitgeeft aan een versnellingsbak die amper nog te verbeteren valt en tegelijkertijd klaagt over de kosten van de ontwikkeling van iets compleet nieuws als KERS. Dat slaat nergens op. Fans op de tribune kan het helemaal niets schelen met wat voor versnellingsbak er wordt gereden.”
Enige probleem is de opslagcapaciteit van KERS. Het systeem kan momenteel maximaal zestig kilowatt overbrengen, goed voor tijdelijk tachtig pk extra, en maximaal vierhonderd kilojoules energie opslaan. Mosley: ,,Systemen die twee megajoules opslaan zijn de toekomst, maar dat is nog niet mogelijk middels een batterij. Mechanische systemen kunnen dit wel aan. Williams zou wel eens een goede zet gedaan kunnen hebben door een vliegwiel te gebruiken. Al kan het zomaar zijn dat toekomstige systemen bestaan uit batterijen gekoppeld aan een vliegwiel.”
Daarnaast is een KERS-systeem – dat toch al snel zo’n dertig kilo weegt – momenteel nog veel te lomp en zwaar om in personenauto’s toe te passen. Maar dat komt wel goed, voorspelt Mosley. ,,Als de Formule 1 als geheel ergens in uitblinkt, is het wel in iets kleiner, lichter en betrouwbaarder maken.”
KVN