FIA-voorzitter Max Mosley zwemt met zijn toekomstvisie tegen de stroom in. Terwijl negen van de tien teams hebben gekozen voor een elektrische vorm van KERS, voorspelt Mosley dat de mechanische variant op de lange termijn meer toekomst heeft.Er zitten nogal wat haken en ogen aan de introductie van KERS. Zo kwam tijdens een van de eerste tests van BMW Sauber het chassis onder stroom te staan waardoor een monteur een elektrische schok te verwerken kreeg.

Dat er zich problemen zouden voordoen bij de chemische varianten van KERS was al verwacht, maar niet dat het zo erg zou zijn. Zo bestaat tevens het risico dat de batterijen, gemaakt van lithium, exploderen.

Komend seizoen is KERS nog niet verplicht, maar het is de bedoeling om het belang van het systeem in de toekomst steeds verder uit te breiden. Dan zijn de opties voor chemische systemen op den duur gelimiteerd, beargumenteert Mosley.

KERS kan momenteel maximaal zestig kilowatt overbrengen, goed voor tijdelijk tachtig pk extra, en maximaal vierhonderd kilojoules energie opslaan. Mosley: ,,Systemen die twee megajoules opslaan zijn de toekomst, maar dat is nog niet mogelijk middels een batterij. Mechanische systemen kunnen dit wel aan.”

Bovendien is het niet de veiligste oplossing voor implantatie in personenauto’s, terwijl deze synergie juist wordt aangegrepen om het belang van KERS in de Formule 1 te onderstrepen. Op welke termijn hij dit alles precies gerealiseerd wil zien, zegt Mosley niet.

Het is in ieder geval niet de bedoeling om elektrische KERS-systemen te verbieden, omdat ook Mosley weet dat de teams hierin grote sommen geld hebben geïnvesteerd. Vooralsnog is Williams de enige renstal die heeft gekozen om gebruik te maken van een vliegwiel, de variant die volgens Mosley dus de meeste toekomst op de lange termijn heeft.

Mosley zegt samen met de teams, die zich hebben verenigd in de FOTA, te willen onderzoeken welke weg het best bewandeld kan worden de komende jaren. ,,De kwaliteit waarover de engineers beschikken moet gebruikt kunnen worden om een hoogstaand KERS-systeem te ontwikkelen zonder dat het de teams enorm op kosten jaagt”, zegt Mosley.

KVN