Mosley rekent op twaalf teams in 2010
Max Mosley wil de kosten in de Formule verder drukken en denkt daar een zeer goed argument voor te hebben gevonden. Hij verwacht dat er dan volgend seizoen – in 2010 dus – twaalf teams aan het vertrek zullen staan.Absolute voorwaarde is wel dat de kosten drastisch omlaag gaan en dat fabrikanten bereid zijn om nieuwe teams tegen geringe vergoeding van motoren en versnellingsbakken te voorzien. Mosley maakt zich hier sterk voor.
Ondanks de economische crisis moet het dan mogelijk zijn om in 2010 een seizoen te draaien met het maximum aantal van twaalf teams en 24 auto’s. Zo’n groot startveld werd voor het laatst halverwege de jaren negentig gerealiseerd.
,,Als we op korte termijn de juiste beslissingen nemen – daarmee bedoel ik zorgen voor goedkope motoren en versnellingsbakken voor kleine teams – dan moet het lukken om alle plekken te vergeven”, zegt Mosley tegen een selecte groep journalisten.
De FIA-voorzitter vervolgt: ,,Het is wel zo dat we haast achter de uitvoering van onze plannen moeten zetten. Bovendien moeten alle teams, dus tot en met de twaalfde positie in het constructeurs-WK, recht krijgen op prijzengeld en gratis transport.”
Indien Mosley zijn plannen weet uit te voeren en de startgrid inderdaad weet uit te breiden naar twaalf renstallen, is dit zeer opmerkelijk. Het was namelijk de bedoeling dat er in 2009 twaalf teams op de grid zouden staan, maar Super Aguri ging in 2008 failliet, het project van Prodrive kwam nooit van de grond en het is nog maar de vraag wat er met Honda gaat gebeuren.
Een van de nieuwe inschrijvingen zou USF1 kunnen zijn. Mosley bevestigt dat de FIA is benaderd door een groep Amerikaanse investeerders die graag een Formule 1-team willen opzetten. ,,Ze hebben serieuze plannen, net als zoveel andere mensen. Alleen wachten ze stuk voor stuk af tot het mogelijk wordt om met een gering budget een competitief team op te zetten. Maar het project uit Amerika moet serieus genomen worden.”
Hoewel Mosley voorspelt dat Honda wordt verkocht, de kans daarop schat hij op zo’n zeventig procent, vreest hij niet voor de negatieve gevolgen als het team toch verdwijnt. ,,Het zou zonde zijn, maar iedereen realiseert zich dan tenminste dat de sport een serieus probleem heeft, zoals sommigen nog steeds weigeren te geloven. De dagen dat biljonairs de Formule 1 uitkiezen om hun geld aan te spenderen zijn echt voorbij.”
KVN