Mosley: ‘Toekomst Formule 1 in gevaar’
Als er niks wordt gedaan om de kosten in de Formule 1 te drukken, voorziet Max Mosley zware tijden voor de sport. De huidige economische crisis doet daar niets aan af. ,,Deze problemen spelen al langer dan vandaag”, meent de FIA-voorzitter.Het is de bedoeling dat er voor seizoen 2010 maatregelen worden genomen om de sport een stuk goedkoper te maken. Mosley heeft van de [xlink www.fia.com}FIA{xlink] toestemming gekregen om met de FOTA – waarin de teams zijn verenigd – te onderhandelen.
Lopen die gesprekken spaak, dan ziet Mosley zich genoodzaakt zelf maatregelen af te kondigen, maakt hij alvast duidelijk. Anders vreest hij voor de toekomst van drie teams zonder steun van een fabrikant.
,,De Formule 1 zoals die er nu uitziet, is ten dode opgeschreven. Dat heeft niets te maken met de huidige financiële crisis te maken. Dit weten we al veel langer weten”, zegt Mosley in gesprek met de BBC. Daarom probeert hij de teams er al enige tijd van te overtuigen dat er zaken moeten veranderen, maar echt veel vooruitgang wordt er nog niet geboekt.
Mosley: ,,Simpel gezegd is een team dat achteraan rijdt blij als het over een budget van zo’n veertig of vijftig miljoen euro beschikt. Dat is in de echte wereld ongelooflijk veel geld, maar om vandaag de dag vooraan te rijden is minstens twee of drie keer zoveel geld nodig. Zoiets houdt geen team vol.”
Daarom is de FIA-baas blij met de aanwezigheid van Vijay Mallya (Kingfisher) en Dietrich Mateschitz (Red Bull), die privékapitaal in de sport investeren, maar Mosley beseft dat hun put, hoe diep die ook mag zijn, niet bodemloos is. ,,Zonder hen zouden die teams niet eens (meer) bestaan, maar als er niks verandert verliezen we binnenkort alsnog twee of drie privéteams.”
,,Ook de deelname van grote fabrikanten is niet langer zeker. Hun omzet loopt terug en de verkoop daalt, dan komt er een dag dat er tweehonderd of driehonderd miljoen euro per jaar moet worden bespaard. Terugtrekking uit de Formule 1 is dan een serieuze optie. Daarom is het zaak voor 2010 maatregelen te nemen. Anders hebben we een serieus probleem.”
Hand op de knip, luidt dus het motto van Mosley. Vooral op het gebied van de versnellingsbak en de motor. ,,Voor een onafhankelijk team betekenen de versnellingsbak en de motor een investering van zo’n dertig miljoen euro per jaar. Dat moet veel goedkoper kunnen: voor ongeveer vijf procent van dit bedrag. Zonder dat de fans op de tribunes het verschil hoeven te merken.”
KVN