Mosley wil brandstofbesparing doorzetten
In Silverstone lichtte FIA-president Max Mosley al een tipje van de sluier op. Als het aan hem ligt worden Formule 1-auto’s in de toekomst gelimiteerd in hun brandstofverbruik. Het is nu aan de teams om het voorstel uit te werken.
In zijn column in F1Racing legt Mosley uit wat hij van plan is. ,,Het produceren van lichte, duurzame materialen is een grote verdienste van de autosport, waar de auto-industrie uiteindelijk van zal profiteren. Maar waar we naar toe willen is een auto die snel is, maar heel weinig benzine verbruikt.” Ook Mosleys plannen voor energieopslag zijn doorgespeeld naar de teams. ,,Elke keer als een coureur het gas loslaat of remt, komt er energie vrij. In de toekomst moet die energie worden opgeslagen. Dit kan een enorme toename in de efficiëntie betekenen. Op de lange termijn heeft dit veel meer nut dan telkens maar weer proberen nog een paar honderd extra toeren uit een motor te persen. Daarom hebben we de motorenbouwers gevraagd een voorstel te doen voor de reglementen van 2011. Het is de bedoeling dat we vanaf dat seizoen de motoren gaan beperken in hun brandstofverbruik, en niet, zoals we de afgelopen honderd jaar gedaan hebben, in hun cilinderinhoud.” Mosley rekent zijn lezers voor dat een en ander betaald kan worden met behulp van de veelbesproken ‘engine-freeze’, het fixeren van de motorenreglementen. Door het invoeren van een gehomologeerde motor, die voor een aantal jaren gebruikt moet worden, kan elke fabrikant meer dan 100 miljoen dollar per jaar besparen. ,,Het zou me niet verbazen dat de auto-industrie bijspringt, want deze ontwikkelingen zijn heel interessant voor productieauto’s”, zegt Mosley. Een probleem: de fabrikanten kunnen het nog niet eens worden over welke homologatie vanaf 2008 gebruikt wordt.