Vandaag komt in Parijs de World Motor Sport Council bijeen voor een vergadering over het technische reglement voor 2008 en verder. FIA-president Max Mosley hoopt tijdens de bijeenkomst zijn stokpaardje door te kunnen drukken: het bevriezen van het motorenreglement van 2007 tot 2010.
 
 
 
Mosley kondigde onlangs aan dat hij de specificatie voor Formule 1-motoren wil vastleggen zodat de teams in de komende drie of vier jaar met dezelfde motor blijven rijden. Daartoe stuurde hij in de week tussen de Grand Prix’ van Bahrein en Maleisië alle teams een e-mail met zijn voorstel. Mosley wil voor 1 juni 2006 van alle motorenbouwers een prototype van de motor zien. Dat type motor moet dan in onveranderde vorm worden gebruikt in de seizoenen 2007-2010.

Het voorstel van de FIA-president is niet goedgevallen bij de GPMA-teams, die geen inspraak hebben in de besluitvorming tenzij ze voor 31 maart hun deelname aan het wereldkampioenschap Formule 1 voor 2008 en verder toezeggen. Door dat te doen scharen zij zich aan de zijde van Mosley en de FIA. Een opvallend gevolg van de splitsing tussen de GPMA-teams en de privé-teams komt daarmee naar boven: Terwijl Renault, BMW en Mercedes niets te vertellen hebben in de discussie over de motoren, kunnen mede GPMA-leden Toyota en Honda dankzij hun klantencontracten met Midland en Super Aguri wél meepraten met de World Motor Sport Council.

De bezwaren van de motorenbouwers tegen de fixatie van de regels richt zich op twee punten. Ten eerste heeft en dergelijke maatregel grote gevolgen voor de bedrijfsstructuur. ,,We zijn niet blij met dit idee”, zegt Nick Fry van Honda tegen verslaggever Adam Cooper. ,,Het is erg onpraktisch om het reglement voor drie of vier jaar te bevriezen omdat je dan na afloop van die periode weer een enorm team aan motorentechnici nodig hebt om een nieuw ontwerp te maken. Als dat eenmaal af is moet je die mensen weer ontslaan. Bovendien zullen de motorenbouwers die nu nog achterlopen er tegen protesteren. Als je motor nu goed is dan is het niet zo’n ramp. Maar als je nu achterloopt dan blijf je de komende vier jaar achterlopen.

Daarnaast vreest Fry voor oneerlijke concurrentie. ,,We hebben in Amerika gezien dat dit niet werkt. Een van onze concurrenten liep achter met de ontwikkeling van de motor toen het reglement bevroren werd. Daarop kregen zij hulp van de organisatoren die achter de schermen gingen vertellen hoe ze de motor toch wat beter konden maken zodat het weer wat gelijkmatiger werd.”