Nog altijd is onduidelijk door welke motoren de twee Red Bull-teams in 2007 worden aangedreven. Het ziet er naar uit dat er twee mogelijkheden zijn, maar worden het twee Ferrari’s en twee Renaults, of vier Ferrari’s?


Red Bull Racing rijdt dit seizoen voor het eerst met de achtcilinders van Ferrari en het team beschikt over een contract dat nog een jaar doorloopt. Red Bull-baas Dietrich Mateschitz hoopt echter dat Scuderia Toro Rosso dit verdrag over kan nemen, zodat RBR een contract met Renault af kan sluiten. Ferrari-teambaas Jean Todt heeft echter laten weten dat hij hier niet echt heil in ziet.

Volgens Mateschitz beslist Ferrari, maar hij blijft wel praten met Renault. ,,Het is nog steeds open of RBR volgend seizoen met Ferrari-motoren rijdt. Dus is het ook onduidelijk of beide Red Bull-teams in 2007 Ferrari-motoren hebben of niet. Contractbreuk willen we niet plegen, dus is het de vraag wat Ferrari wil.”

Mateschitz zegt er toe bereid te zijn om van STR een volledig Italiaans team te maken. ,,Als onze partner graag een Italiaanse motor bij een Italiaans team ziet waarbij ook nog eens een Italiaanse coureur rijdt, dan willen we hieraan graag onze medewerking verlenen.” En ach, zoveel maakt het volgens de Oostenrijker ook weer niet uit. ,,De rol van de motor wordt vanwege de toekomstige regels toch minder belangrijk.”

Wat Ferrari ook moge beslissen, het woord Cosworth is in het hele artikel nog niet gevallen. En dat zal in de toekomst ook niet meer gebeuren, want Toro Rosso en Cosworth beëindigen na dit seizoen de samenwerking. ,,Het contract wordt ontbonden als het seizoen is afgelopen. Met goedkeuring van Cosworth-eigenaar Kevin Kalkhoven.”

Dat de wegen van Cosworth en Toro Rosso zich scheiden is een duidelijke aanwijzing dat het tweede Red Bull-team in 2007 over een V8-motor beschikt.

KVN