Hoewel vrijwel elk team een andere neus heeft ontworpen om aan het 2014-reglement te voldoen, zijn ze voor de competitiviteit van de auto’s helemaal niet zo belangrijk. Dat stellen de technisch directeur van Ferrari en hoofdontwerper van Toro Rosso. “Ze zijn vooral een goed gespreksonderwerp.”

“Als je rondkijkt in de pitlane, zul je zien dat vrijwel elk team een eigen en uniek ontwerp heeft voor de neus van haar auto, wat komt omdat er betrekkelijk veel vrijheid en speelruimte is voor de vorm van de neus”, vertelt Ferrari’s technisch directeur James Allison.

“Teams gebruiken die vrijheid dan ook, zoals bijvoorbeeld mijn vorige werkgever Lotus, dat met een zeer agressief ontwerp is gekomen. Mijn nieuwe team Ferrari heeft daarentegen weer een compleet ander type neus bedacht, maar eigenlijk maakt het allemaal niet zo veel verschil”, stelt Allison.

“De neuzen zijn een goed gespreksonderwerp omdat ze zich aan de voorkant van de auto bevinden, maar puur het feit dat er zoveel verschil is tussen de neuzen van de nieuwe auto’s, laat al zien dat het eigenlijk helemaal niet zo’n belangrijk onderdeel is. Dat vrijwel ieder team iets anders heeft bedacht als ‘oplossing’, is daar verder bewijs van.”

Toro Rosso
Luca Furbatto, de chefontwerper van de Toro Rosso STR9, onderschrijft de woorden van Allison in gesprek met Autosport: “Ik denk dat de voorzijde van de auto’s in het geheel geen belangrijke rol gaat spelen.”

“Als je naar de nieuwe auto’s kijkt, springen de neuzen natuurlijk in het oog en dat is waarom er veel over te doen is, maar qua competitiviteit denk ik dat het weinig verschil maakt hoe de neus van een auto eruitziet.”

“De betrouwbaarheid en de manier waarop de motor in het chassis is geïntegreerd, worden dit jaar de doorslaggevend voor hoe een team het doet”, herhaalt Furbatto een afgelopen winter veelgehoorde uitspraak. “Aerodynamica speelt ook nog wel een rol, maar minder dan voorheen, zeker nu ook het gewicht van de auto en de coureur in het spel komen, want ook dat kan zwaar wegen.”