Formule1
Eelco den Boer
20 augustus 2012
Adrian Newey verwacht dat de motoren vanaf 2014 de onderscheidende factor zullen worden. Nu wordt de rangorde nog grotendeels bepaald door de aerodynamica van de auto’s.
In 2014 worden de nieuwe V6-turbomotoren geïntroduceerd en volgens Newey zal dat een grote invloed hebben op de hiërarchie in de Formule 1. De combinatie van steeds strengere eisen voor de auto en potentiele verschillen tussen de krachtbronnen kunnen er volgens hem toe leiden dat een bepaalde groep een groot voordeel heeft.
“In 2014 krijg je veel meer variatie in motorprestaties”, zegt de technisch directeur van Red Bull tegen Autosport. “Niet alleen de krachtbronnen zelf zijn dan nieuw, maar ook de verschillende systemen die eraan gekoppeld zijn.
“Het is mogelijk dat één fabrikant zijn zaken beter voor elkaar heeft dan de anderen”, vervolgt Newey. “Dan zullen alle auto’s met die motor vooraan de grid terug te vinden zijn. Je krijgt dan eigenlijk een motorenklassement.”
Die verschillen zijn volgens Newey niet te compenseren op aerodynamisch vlak. “De reglementen op dat gebied worden alleen maar strenger”, zegt hij. “Het inpassen van de nieuwe motor is iets waar de teams uiteraard veel aandacht aan zullen besteden. Het valt te bezien of iemand iets innovatiefs kan bedenken en daar voordeel uit kan halen.”
Gerelateerd nieuws
Komt er een F1-promotie voor Red Bull-junior Hadjar? Geen derde seizoen in de F2
12 december 2024 19:00 - Nieuws
Formule E-CEO sloot weddenschap met Verstappen, doneert kwart miljoen dollar
12 december 2024 12:28 - Nieuws
Red Bull de grote winnaar op gebied van windtunneltijd: ‘Enige voordeel van derde worden’
12 december 2024 10:34 - Nieuws