Topontwerper Adrian Newey vindt dat de commissie, ingesteld door Red Bull bij zijn terugtrede naar de achtergrond, niet naar behoren functioneert. Hij meent dat de commissie niet goed is omgegaan met de veranderde reglementen voor dit seizoen.

Red Bull heeft sinds de winter een flinke achterstand op Ferrari en Mercedes. In een periode waarin meesterontwerper Adrian Newey het iets rustiger aan deed bij Red Bull werd er een commissie samengesteld die grotendeels verantwoordelijk was voor het ontwerp van de RB13. Na vijf races blijkt dat Red Bull de plank heeft misgeslagen en moet het team een inhaalslag maken. Newey weet waar het probleem ligt.

“Ik trad terug op de achtergrond, maar het werd duidelijk dat het team onder deze commissie niet goed functioneerde na de grote wijziging in de reglementen”, zegt Newey tegen Autosport. “Ik ben sinds de tweede test weer druk bezig om het team weer vooruit te brengen en te helpen waar ik kan. Het is niet wat ik op de lange termijn wil doen, maar ik ben blij dat ik voor nu even bij kan springen.”

Newey was de afgelopen maanden juist meer op de achtergrond actief bij het team van Red Bull, zodat hij zich meer kon richten op andere projecten zoals Aston Martin Hypercar en de America’s Cup Yacht-race.

Christian Horner
Red Bull-teambaas Christian Horner meent dat de commissie wel degelijk functioneert. “Het team is grotendeels hetzelfde, Newey overlegt geregeld samen met de technische opdrachtgevers. Ik denk dat hij waarschijnlijk refereert aan de communicatie tussen de verschillende departementen”, zegt hij. “Misschien heeft hij de regelwijzigingen niet goed gevolgd zoals hij anders wel had gedaan. Daarom moet hij nu een inhaalslag maken.”

Horner weet wel dat het aandeel van Newey bij het team van Red Bull gigantisch is. “Hij heeft een enorm aandeel in het ontwerp van de 2017-auto, en heeft hij heel veel kennis en ervaring. Hij is een enorme aanwinst voor ons.”