Ontwerper Adrian Newey heeft toegegeven dat Red Bull de uitdaging van KERS onderschatte. De renstal heeft al het gehele seizoen problemen met het systeem.

Over de boordradio krijgen Sebastian Vettel en Mark Webber geregeld instructies om KERS links te laten liggen. Bij de starts werkt het niet gebruiken van het systeem zelfs in het nadeel van de coureurs, die dan posities verliezen.

“KERS is een gecompliceerd project waar veel tijd en geld in moet worden gestoken”, erkent Newey. “Wij gebruiken een systeem dat veel lijkt op dat van Renault enkele jaren terug, maar dan geschikt gemaakt voor onze auto.”

“Maar die aanpassingen leveren wat problemen op”, vervolgt de ontwerper. “Het blijkt nog niet zo simpel om alle kinderziekten eruit te filteren. We hopen nu genoeg informatie te hebben om het systeem aan de praat te krijgen, maar we leren nog steeds bij.”

Achteraf heeft Newey er wat spijt van dat Red Bull het systeem niet zelf naar eigen wens maakte en had het team meer investeringen moeten doen. “Het is niet onze specialiteit. Wij zijn beter in een goed chassis maken in plaats van een subliem werkend KERS-systeem.”

“De afdeling die zich er op de fabriek mee bezighoudt, is relatief klein. Achteraf gezien misschien zelfs te klein waardoor we niet snel genoeg kunnen inspelen op problemen. Het is nog niet zo gemakkelijk een oplossing te vinden op de moeilijkheden die zich voordoen.”