Red Bull Racings nieuwbakken Chief Technical Officer Adrian Newey maakt zich geen zorgen over de koelingproblemen die het team in de winter troffen. Ondanks het warme weer in Bahrein, verwacht Newey niet dat de problemen dit weekend opnieuw de kop zullen opsteken.   Door een foute berekening bleek de RB2 met onvoldoende koelcapaciteit te rijden, waardoor de motor te warm werd. Zelfs in het ‘koude’ Europa. Met het in de haast ontworpen nieuwe bodywork kon het team half februari voor het eerst zonder problemen testen. Maar tot vandaag in Bahrein gebeurde dat niet onder warme omstandigheden.

,,Ik denk dat het opgelost is”, vertelt Newey tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper. ,,Op zich moet het genoeg zijn om op één circuit te testen, zodat je ook weet hoe de auto reageert op een andere baan. Ons grootste probleem is de achterstand in kilometers, die we hebben opgelopen.”

Dus is de aandacht nu verlegd, want Newey geeft toe dat het wel een bron van zorg is dat de RB2 nog geen volledige Grand Prix-afstand af heeft kunnen leggen. ,,Dat is natuurlijk zo, maar we winnen het kampioenschap dit seizoen toch niet. In vergelijking met eind 2005 moeten we er ook op vooruit gaan. We hopen op een plek net binnen de toptien.”

Newey is niet alleen benieuwd naar de prestaties van Red Bull, hij kijkt ook uit naar het uitdagende nieuwe kwalificatie-systeem. ,,Het geeft een nieuwe, extra dimensie aan je werk. Eerst stond ik er wat sceptisch tegenover, maar langzaam maar zeker ben ik bijgedraaid. Nu ben ik van mening dat er een goede oplossing gevonden is.”

,,Er zijn verschillende belangrijke aspecten”, vervolgt hij. ,,Voor de start van het weekend moet je jezelf een duidelijk doel stellen: wil ik in de toptien kwalificeren of niet? Want dat maakt nogal wat uit, nummer elf mag immers nog bijtanken voordat de race begint. Dit is dus van groot belang.”

Vooraan verwacht de Engelsman de kleuren van Renault te zien. De testtijden van de Frans/Engelse renstal waren veelbelovend en Newey denkt niet dat dit in Bahrein anders zal zijn. ,,Dat de topvier uit Renault, Honda, McLaren en Ferrari bestaat moge duidelijk zijn. In mijn ogen is Renault de snelste en is Ferrari de underdog. Maar hoe het precies zit is moeilijk te zeggen.”

KVN