Het was nog slechts een formaliteit, maar het nieuwe puntensysteem maakt definitief zijn intrede in 2010. De Formule 1-commissie is echter met meer voorstellen van de teams akkoord gegaan.Zo moeten de eerste tien coureurs van de kwalificatie de race starten met dezelfde banden waarop ze de kwalificatie afsloten. De Sporting Working Group, de denktank van teams om het sportieve element van de sport te verbeteren, wil hiermee een strategisch element toevoegen aan de kwalificatie. Ook moet op deze manier het inhalen worden bevorderd.

Daarnaast mogen teams komend jaar minder setjes droogweerbanden per weekend gebruiken dan voorheen. Vroeger kreeg een team veertien setjes voor een Grand Prix-weekend, nu zullen dat er elfzijn. Bovendien moet een setje ingeleverd worden voor het begin van de tweede vrije training, en twee setjes voor het begin van de derde sessie. De FIA wil hiermee de vrijdagsessies drukker maken.

Dit zijn echter kleine wijzigingen als je kijkt naar het nieuwe puntensysteem en de afschaffing van de dubbeldeksdiffusor (al gaat laatstgenoemde pas in 2011 in de ban). Met het nieuwe puntensysteem krijgt de winnaar zeven punten meer dan de nummer twee (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1).

Het reglement voor de dubbeldeksdiffusor gaat ook op de schop. Nieuwe regels schrijven voor dat het onderdeel vanaf 2011 niet hoger mag zijn dan 125 millimeter, nu zijn dat er nog 175. Dit zal de belangrijkste horde zijn naar meer inhaalacties.

BvdB