Nieuw safetycar-systeem getest in Frankrijk
Tijdens de vrijdagtrainingen voor de Grand Prix van Frankrijk gaan de teams onder gesimuleerde racecondities een nieuw safetycar-systeem testen. Dat systeem moet een einde maken aan de controverse over de sluiting van de pitstraat tijdens safetycar-fases.Vorig jaar tijdens de Grand Prix van Canada werd voor het eerst duidelijk dat de de nieuwe safetycar-regels voor problemen zorgden. Die regels hebben tot doel te voorkomen dat coureurs die langs de plaats van een ongeluk komen en weten dat de safetycar op de baan komt, op volle snelheid naar de pits rijden voor een pitstop.
Onder de huidige regels wordt de pitstraat daarom gedurende een periode gesloten, zodat coureurs op de baan moeten blijven. Meer dan eens is echter gebleken dat coureurs die geen brandstof meer aan boord hebben en dus wel moeten stoppen, daarvoor worden gestraft met een stop-and-go-straf van tien seconden.
Een schrijnend voorbeeld is de straf die Nick Heidfeld voor de kiezen kreeg tijdens de Grand Prix van Spanje, nadat hij in de safetycar-fase na een crash van Kovalainen de pits moest bezoeken en door zijn tijdstraf een potentieel podiumresultaat in rook zag opgaan.
Na veel protesten van teams en coureurs werd besloten alternatieve regels te onderzoeken. Racedirecteur Charlie Whiting en de FIA Sporting Working Group waren in eerste instantie voorstander van het vaststellen van minimum-sectortijden tijdens safetycar-fases.
Als doorontwikkeling van dat idee is het systeem ontwikkeld dat nu op Magny-Cours zal worden getest. Dat maakt gebruik van de standaard-ECU en een display in de cockpit van de auto's. Daarop krijgen de rijders te zien hoe snel ze naar de pits mogen rijden in een safetycar-fase.
De bedoeling is dat de raceleiding, wanneer de safetycar de baan op komt, elke coureur een bericht stuurt waarin dit wordt gemeld. Elke coureur moet dan een knop indrukken om dat bericht te bevestigen en dient zijn auto vervolgens in safetycar-modus te schakelen. De pitstraat blijft onder dit systeem tijdens een safetycar-periode gewoon open.
Volgens onze medewerker Adam Cooper moeten alle teams unaniem voor het nieuwe systeem stemmen om het in te kunnen voeren. Volgens een FIA-woordvoerder ziet het er naar uit dat dat gaat lukken. Wanneer de Franse test succesvol blijkt, kan het systeem al relatief snel worden ingevoerd.
DP