Na lang wikken en wegen heeft Honda dan toch besloten om dit weekend haar nieuwste motorspecificatie in te zetten. Dat was sowieso al de bedoeling, maar na problemen tijdens het testen, vorige week in Monza, sloeg de twijfel toe.

Naar aanleiding van de problemen met de krachtbron van Rubens Barrichello heeft de fabrikant enkele modificaties aangebracht, waarmee de problemen nu tot het verleden zouden moeten behoren. Vandaar dat Honda heeft besloten om de nieuwste versie van de motor toch in te zetten.

Dit is een belangrijke stap met het oog op 2007, als de engine freeze van kracht wordt. Deze nieuwe motor beschikt over meer paardenkrachten en heeft ook een betere koppel. Honda wil met het oog op volgend seizoen een motor laten homologeren met zoveel mogelijk laatste ontwikkelingen. Voorwaarde is dan wel dat één van de Honda-coureurs twee races finisht met deze krachtbron, anders moet de versie waarmee in Turkije nog werd gereden worden verzegeld door de FIA.

Als alles volgens plant verloopt en dezelfde Honda-coureur in Italië en China met deze nieuwe motor finisht, dan komt er daarna nog een nieuwe update. Finisht deze krachtbron de laatste twee races, dan dient dit ontwerp als basis van de motor voor 2007. Deze motor stond al bekend als de ’Suzuka Special’. Of dat daadwerkelijk gaat lukken zal moeten blijken.

Honda’s klantenteam Super Aguri zal de laatste versie van de Japanse motor voor het eerst gebruiken op Suzuka.

Of de Honda-motor nu wel zo betrouwbaar is, is overigens nog maar de vraag: al in zijn eerste ronde blies Anthony Davidson vanmorgen in de vrije training z’n motor op. En niet zo’n beetje ook.

KVN