Een door Lotus – voorheen Renault – bedacht systeem om de rijhoogte van de voorzijde van de bolide en de hoogte van de voorvleugel te reguleren, zorgt voor vraagtekens binnen de Formule 1-wereld.

 

Het Italiaanse Gazzetta dello Sport berichtte eerder deze week over het foefje, dat aan het remsysteem en de voorwielophanging gekoppeld is en als doel heeft om de rijhoogte van de auto door te remmen of accelereren – en ongeacht de brandstofkilo’s die aan boord zijn – te beïnvloeden.

 

Volgens Gazzetta dello Sport werkt de vinding van Lotus als volgt: in de voorwielophanging zit een hydraulische cylinder die kan samentrekken of uitzetten. Als er geremd wordt, waarbij de auto naar beneden ‘duikt’ en vooral de voorkant dichter bij de grond komt, dan ‘stuwt’ de cylinder de voorkant – en dus ook de vleugel – wat omhoog en stabiliseert deze zo, terwijl het tegenovergestelde gebeurt als er gas wordt gegeven.

 

Dit heeft twee grote pluspunten tot gevolg. In de eerste plaats zorgt het ‘omhoogduwen’ van de voorzijde en -vleugel tijdens het aanremmen er namelijk voor dat de bolide stabieler blijft, hetgeen betekent dat de voorvleugel zijn werk beter kan doen en de aerodynamische integriteit van de auto minder wordt aangetast door het ‘duik-effect’ dat bij het remmen optreedt. De auto reageert daardoor bovendien voorspelbaarder en ‘vaster’ dan anders, wat als bonus ook de bandenslijtage nog eens vermindert.

 

Het tweede grote voordeel is dat de hoogte van de voorvleugel min of meer instelbaar wordt. Afgelopen seizoen reden de Red Bulls – en iets later ook de Ferrari’s – met zogenaamde ‘flexibele voorvleugels’ rond die op het rechte stuk dichter bij het asfalt hingen dan in de bochten, wat de topsnelheid ten goede kwam. Dit effect is met het foefje van Lotus na te apen, want als er gas wordt gegeven kan de cylinder de vleugel naar beneden ’trekken’.

 

Lotus heeft het systeem volgens de Gazzetta dello Sport voor het eerst uitgeprobeerd tijdens de Young Driver Test in Abu Dhabi van afgelopen november.

 

Verschillende media en teams zetten al vraagtekens bij de legaliteit van het trucje, aangezien een coureur volgens het wetboek van de FIA geen invloed mag hebben op de aerodynamica van de auto door ‘systemen of onderdelen’ te bedienen. (Waarbij DRS uiteraard niet meetelt, red.)

 

Het Engelse Autosport weet echter alvast te melden dat de uitvinding van Lotus door de FIA is goedgekeurd. De publicatie bericht namelijk dat het systeem legaal is aangezien de coureur geen invloed heeft op de werking van de cylinder – en daardoor geen invloed heeft op de rijhoogte en hoogte van de voorvleugel – aangezien het een automatisch systeem betreft.

 

Autosport geeft verder nog aan dat het over informatie beschikt dat één ander team een verzoek bij de FIA heeft ingediend een soortgelijk systeem op haar nieuwe bolide goed te keuren. Ferrari-teambaas Stefano Domenicali vertelt Autosport dat de FIA naar zijn weten echter nog geen toestemming heeft gegeven voor het gebruik van deze vinding: “De teams en FIA hebben hierover gecommuniceerd, maar de FIA heeft nog geen reactie gegeven waarin het zegt of dit is toegestaan of niet.”