Nog zat hobbels te nemen voor Suzuki
Aguri Suzuki heeft wat betreft zijn plannen voor een nieuw team eindelijk opheldering gegeven. Toch blijft er nog genoeg onduidelijk: waar komt het geld vandaan, wie gaat er rijden, en met welk chassis? En misschien wel de belangrijkste vraag: keurt de FIA zijn aanvraag goed?
Het team is inmiddels ingeschreven bij de FIA, maar het duurt nog even voordat de renstal antwoord heeft op de vraag of het hele plan doorgaat. In principe lijkt het slechts een formaliteit, maar ook formaliteiten moeten naar behoren afgerond worden. ,,26 oktober heb ik de aanvraag in orde gemaakt, maar pas begin december weet ik of dit wordt gehonoreerd", vertelt Suzuki op een persconferentie in Tokio. ,,Als alles goed wordt gekeurd zal de launch van het team eind januari of begin februari plaatsvinden."
Ook nu de pers geïnformeerd is blijft het nog onzeker op het team in Bahrein op de grid zal staan, volgens Suzuki is het zonder steun van Honda en BAR onmogelijk om de droom te verwezenlijken. Vooral met het ontwerpen van een chassis is er behoefte aan hulp. ,,Met het chassis moeten we geholpen worden door Honda, anders wordt het niks. Wat ik hoop is dat we tegen de tijd dat het seizoen begint een groep van honderd werknemers hebben."
De Japanner bevestigt dat het team gerund zal worden vanuit Tokio, maar de race-gerelateerde afdelingen zullen onderdak krijgen in de voormalige TWR-fabriek in Leafield, Oxfordshire. Tevens stelt hij een deal voor Bridgestone-banden en de levering van Honda V8-motoren te hebben. Het chassis wordt een AGURI, maar hoe dat chassis er precies uit gaat zien is dus nog niet bekend.
Wel lijkt het onmogelijk om nu nog een chassis vanuit het niets te ontwerpen. Er is speculatie gaande dat het team klantenversies van de BAR008 in wil zetten, maar het Concorde Agreement verhinderd dit. Max Mosley heeft dit meermaals nadrukkelijk gezegd. Het lijkt echter de enige mogelijkheid voor Suzuki om in 2006 deel uit te kunnen maken van het F1-veld. ,,Het papierwerk is allemaal in orde, maar verder sta ik nergens zonder Honda."
Wie de financiers van het elfde Formule 1-team zijn, is niet bekendgemaakt. Wel lijkt het erop dat het team niet krap bij kas zit. De inschrijving voor volgend seizoen is al betaald, terwijl het nog onzeker is of de equipe Bahrein haalt. Lukt dit niet, dan raakt Suzuki twaalf van zijn in totaal 48 miljoen dollar inschrijfgeld kwijt. ,,Je hebt nooit genoeg geld in de F1", is het enige wat hij erover kwijtwil. KVN
Het team is inmiddels ingeschreven bij de FIA, maar het duurt nog even voordat de renstal antwoord heeft op de vraag of het hele plan doorgaat. In principe lijkt het slechts een formaliteit, maar ook formaliteiten moeten naar behoren afgerond worden. ,,26 oktober heb ik de aanvraag in orde gemaakt, maar pas begin december weet ik of dit wordt gehonoreerd", vertelt Suzuki op een persconferentie in Tokio. ,,Als alles goed wordt gekeurd zal de launch van het team eind januari of begin februari plaatsvinden."
Ook nu de pers geïnformeerd is blijft het nog onzeker op het team in Bahrein op de grid zal staan, volgens Suzuki is het zonder steun van Honda en BAR onmogelijk om de droom te verwezenlijken. Vooral met het ontwerpen van een chassis is er behoefte aan hulp. ,,Met het chassis moeten we geholpen worden door Honda, anders wordt het niks. Wat ik hoop is dat we tegen de tijd dat het seizoen begint een groep van honderd werknemers hebben."
De Japanner bevestigt dat het team gerund zal worden vanuit Tokio, maar de race-gerelateerde afdelingen zullen onderdak krijgen in de voormalige TWR-fabriek in Leafield, Oxfordshire. Tevens stelt hij een deal voor Bridgestone-banden en de levering van Honda V8-motoren te hebben. Het chassis wordt een AGURI, maar hoe dat chassis er precies uit gaat zien is dus nog niet bekend.
Wel lijkt het onmogelijk om nu nog een chassis vanuit het niets te ontwerpen. Er is speculatie gaande dat het team klantenversies van de BAR008 in wil zetten, maar het Concorde Agreement verhinderd dit. Max Mosley heeft dit meermaals nadrukkelijk gezegd. Het lijkt echter de enige mogelijkheid voor Suzuki om in 2006 deel uit te kunnen maken van het F1-veld. ,,Het papierwerk is allemaal in orde, maar verder sta ik nergens zonder Honda."
Wie de financiers van het elfde Formule 1-team zijn, is niet bekendgemaakt. Wel lijkt het erop dat het team niet krap bij kas zit. De inschrijving voor volgend seizoen is al betaald, terwijl het nog onzeker is of de equipe Bahrein haalt. Lukt dit niet, dan raakt Suzuki twaalf van zijn in totaal 48 miljoen dollar inschrijfgeld kwijt. ,,Je hebt nooit genoeg geld in de F1", is het enige wat hij erover kwijtwil. KVN