De laatste vier Grand Prix’ was de McLaren van Kimi Raikkonen de snelste wagen, toch ging de Fin slechts twee keer met de hoofdprijs aan de haal en was het Fernando Alonso die bekwaam profiteerde. Hoe het in de Grand Prix van Canada verder gaat, laat zich moeilijk voorspellen. En dat maakt dit Formule 1-seizoen zo verdraaide interessant!
Hoe anders was het vorig seizoen in deze fase van het seizoen, toen Ferrari de constructeurstitel al bijna niet meer kon ontgaan, en Michael Schumacher nog maar één keer niet als eerste over de finish was gekomen. Ook al heeft Fernando Alonso inmiddels vier overwinningen op zak, de races zijn in 2005 spannend, soms ronduit sensationeel, en met nog twaalf Grand Prix’ voor de boeg kan er in de titelstrijd nog van alles gebeuren.
Wie zal er de sterkste zijn op het circuit van Montréal, waar goede remmen, dito aërodynamica en een krachtige motor allesbepalend zijn? Moeilijk te zeggen. Kimi Raikkonen heeft in ieder geval met één groot nadeel te maken op de doorgaans wat stoffige baan. De Finse McLaren-coureur moet door zijn trieste uitvalbeurt in de laatste ronde van de Grand Prix van Europa al als tiende rijder de baan op tijdens de kwalificatie. Voor Mark Webber (Williams) en Ralf Schumacher (Toyota) is dat nadeel nog groter: zijn moeten de dans om de beste startplaatsen zelfs als respectievelijk tweede en derde aanvangen, na de bij Red Bull teruggekeerde Christian Klien. Rubens Barrichello (Ferrari), Nick Heidfeld (Williams-BMW) en tenslotte Fernando Alonso (Renault) mogen als laatsten een tijd neerzetten, een niet gering voordeel voor deze heren.
Outsider voor de overwinning in Canada is de zojuist genoemde Heidfeld, die in de Grand Prix’ van Monaco en Europa zeer overtuigend als tweede eindigde, en op de Nürburgring zelfs zijn eerste pole-position veroverde. De bescheiden Duitser, die op het punt staat vader te worden, speelt echter de rol van de underdog. Van een kans op zege wil hij (nog) niet horen: ,,Raikkonen en Alonso zijn momenteel gewoon nog te snel voor ons. Het gat met McLaren is nog altijd erg groot’’, zegt hij met veel gevoel voor realisme. ,,Ik geloof niet dat we hier kunnen winnen, maar ik zou er natuurlijk wat dat betreft graag naast zitten. ,,Het is niet reëel om te denken dat we dit gat zomaar gedicht hebben. Pas in juli, als we nieuwe aërodynamica krijgen, kan dit misschien mogelijk zijn. Maar goed, ik mag momenteel natuurlijk niet klagen. Ik zit in de beste periode van mijn Formule 1-loopbaan’’, verklaart de Williams-coureur
Ferrari presteert vrijwel altijd goed in Montréal, en dat zou dus aan aanknopingspunt moeten zijn voor Michael Schumacher en zijn Braziliaanse teamgenoot. ,,Ik waag mij niet meer aan voorspellingen’’, is de zevenvoudig wereldkampioen echter uiterst terughoudend. ,,We moeten de eerste training afwachten en dan zien waar we ongeveer staan. Iedereen heeft hard gewerkt, dus het is weer lastig te zeggen wie waar staat.’’
Barrichello ziet dat op de officiële website van Ferrari duidelijk anders. Sterker nog: hij rekent op een wederopstanding van de geplaagde Scuderia, en durft het zelfs aan nog openlijk van de wereldtitel te dromen: ,,Het kan nog steeds. Als we binnenkort gaan winnen zie ik niet in waarom we niet beide titels zouden kunnen pakken. Ferrari is een team dat weet hoe het moet winnen en we hebben niet veel nodig om weer in de ‘winning mood’ te komen. De dominantie van Renault is voorbij, McLaren is nu de favoriet. Maar in Canada en Amerika heeft Ferrari het altijd goed gedaan en dat zal nu ook weer zo zijn. We gaan voor de winst. Het wordt een lastige klus, lastiger dan ooit, maar het moet kunnen.’’
Is de Braziliaanse vice-wereldkampioen van 2002 en 2004 een onverbeterlijke optimist, of een ziener? Zondagavond rond de klok van negen uur weten we meer.