De Formule 1 kan dankzij DRS en Pirelli-banden eindelijk een succesnummer worden in de Verenigde Staten. Dit stelt McLaren-teambaas Martin Whitmarsh. “Onze sport is een stuk onvoorspelbaarder geworden.”

Volgens de Engelsman is dat precies hetgene dat de F1 nodig heeft om uit de schaduw van NASCAR te kruipen. “Sport in Noord-Amerika draait vooral om entertainment”, stelt Whitmarsh in een podcast voor de Australische Grand Prix. “Wij hebben daar in het verleden misschien niet voldoende nadruk op gelegd.”

Dat is nu wel anders. “De afgelopen jaren waren erg onvoorspelbaar”, meent de McLaren-teambaas. “DRS was de juiste en gepaste concessie die gedaan moest worden om voor meer spektakel te zorgen, maar de pure liefhebber zou nooit ingestemd hebben voor de introductie daarvan. De sport is nu veel onvoorspelbaarder geworden en daardoor ook vermakelijker dan een paar jaar geleden.”

Het is niet de eerste keer dat de Formule 1 wil doorbreken in de Verenigde Staten. De laatste poging was in Indianapolis, dat een compleet circuit aanlegde in het infield van de fameuze oval. Echt populair werd het echter nooit. De Grand Prix mocht in ieder geval niet de veters strikken van de Indy 500, en na het bandendebacle van 2005 was de race helemaal gedoemd te mislukken.

Twaalf jaar na de eerste race in Indianapolis wordt er opnieuw een poging gedaan. Whitmarsh is daar blij mee. “De Verenigde Staten heeft een enorme automarkt en het Noord-Amerikaanse publiek houdt van snelle auto’s. Ons product is compleet anders dan NASCAR maar kan het ook maken in Amerika.”

“Tot nu toe is dat ons, om uiteenlopende redenen, nog niet gelukt. We waren onvoldoende bezig met de factor entertainment. Over het algemeen raceten we nooit op de juiste locaties en werden die Grands Prix onvoldoende gepromoot. De uitdaging is opnieuw groot, maar de mogelijkheden zijn dat ook.”

Een Grand Prix in de Verenigde Staten is volgens Whitmarsh niet alleen belangrijk voor de deelnemende fabrikanten om meer auto’s te verpatsen, maar ook om sponsors tevreden te stellen. “Ons product kan hier aanslaan. De F1 is minder voorspelbaar en dit is daarom de juiste tijd om weer een race hier te rijden.”

“Wij hebben Noord-Amerika meer nodig dan zij ons. Daarom moeten wij hard werken om de F1 aan te laten slaan en het desnoods aan te passen zodat het beter bij de Amerikaanse markt past. Als je door de paddock loopt en naar de sponsornamen kijkt, denk ik dat 98 procent Amerika in zijn top drie heeft staan van belangrijkste afzetmarkten. Het is dus enorm belangrijk dat de F1 hier slaagt.”