Williams gaat met haar tijd mee en onderdeel daarvan is de investering die het heeft gedaan in het bouwen van een supercomputer. Samen met het Chinese computerbedrijf Lenovo is de computer ontwikkeld.Belangrijkste reden om over te gaan tot de bouw van een supercomputer is de ontwikkeling van het zogeheten Computational Fluid Dynamics, kortweg CFD. Deze techniek stelt het team ertoe in staat de luchtcirculatie rond virtuele modellen van de auto's na te bootsen, waardoor een groter deel van de ontwikkeling op de computer plaatsvindt.

Bijkomend voordeel is dat de ontwikkelingsprocessen door de nieuwe computer vier keer zo snel gaan dan nu het geval is. Bij maximale prestatie haalt de computer acht teraflops (acht triljoen mathematische calculaties per seconde).

Via de computer kan de uitwerking van nieuwe onderdelen op de prestatie van de Williams-bolide beter worden voorspeld. Gevolg is dat er minder tijd hoeft te worden doorgebracht in de windtunnel, waardoor de doorontwikkeling van de auto in een hogere versnelling gebracht kan worden.

,,Voor hetzelfde werk hebben we nu nog maar een kwart van de tijd nodig”, is Williams' Chief Operating Officer Alex Burns duidelijk blij met de komst van het nieuwe speeltje. ,,Dit geeft ons de mogelijkheid om meer verschillende ontwerpvariaties te proberen tussen de races. Met andere woorden: onze ontwikkeling gaat sneller, we kunnen de auto in kortere tijd meer verbeteren dan nu mogelijk is.”

BMW Sauber maakt al enige tijd gebruik van dit principe en werkt tegenwoordig met Albert 2. Ook Renault heeft plannen om zich op dit gebied te ontplooien.

KVN