Op herhaling!
Als de voortekenen ons niet bedriegen maakt Ferrari zich op voor een hernieuwde machtsovername in de Formule 1. Net als in 2000 en 2003 wil de combinatie Ferrari/Michael Schumacher in de Grand Prix van Italië, voor eigen publiek, de basis leggen voor de wereldtitel. Misschien wel de laatste voor de 37-jarige Schumacher, die mogelijk dit weekend zijn afscheid van de sport aankondigt.
Het legendarische circuit van Monza is Ferrari doorgaans goedgezind (denk aan de zeges van de Scuderia in 2000, 2002, 2003 en 2004), het ‘rampjaar’ 2005 daargelaten. En daarom is komend weekend een scenario mogelijk, dat doet denken aan de titelstrijd in 2000 (Schumacher versus Hakkinen) en die van 2003 (Schumacher contra Raikkonen en Montoya). Zes jaar geleden immers had Schumacher het ook zwaar in de titelstrijd met Mika Hakkinen. De Duitser had er in de aanloop naar de Grand Prix van Italië net een pittige nederlaag tegen de Finse McLaren-coureur op zitten. Denk aan het messcherpe duel in de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps, dat Hakkinen na een legendarische inhaalmanoeuvre aan het lange rechte stuk voor Les Combes in zijn voordeel beslechtte. Zoals Alonso in Turkije zijn Duitse tegenstrever de baas bleef, zeg maar. Maar toen kwam de Grand Prix van Italië. Terwijl Hakkinen met de tweede plaats genoegen moest nemen zegevierde Schumacher, die vervolgens alle resterende races van 2000 op zijn naam schreef en glorieus wereldkampioen werd, zijn derde kampioenschap in totaal en zijn eerste titel met Ferrari. De Scuderia was eindelijk op stoom gekomen. In 2003 deed zich een enigszins vergelijkbare situatie voor, al was Schumacher destijds koploper in de titelstrijd. Maar de Ferrari-coureur had net een moeilijke zomerperiode achter de rug (denk aan de smadelijke nederlagen in Duitsland en Hongarije, waarbij hij op de Hungaroring zelfs op een ronde was gezet door Alonso). Maar uitgerekend op Monza kwam de wederopstanding. Schumacher versloeg in een direct duel Montoya, hield ook Raikkonen achter zich, en zegevierde. Na nog een overwinning in Amerika stelde hij uiteindelijk (met moeite, dat wel) zijn zesde wereldtitel in Japan veilig. Schumacher is er dan ook heilig van overtuigd dat hij de twaalf punten achterstand die hij nu op Fernando Alonso heeft, in de resterende vier Grand Prix’ kan wegwerken. En dus gaat hij komend weekend ten aanval in Monza. Er moet worden gewonnen, en niets anders: ,,We zijn vol goede moed en we rekenen op de steun van de Tifosi’’, stelt hij. ,,Over Monza valt verder weinig meer te zeggen: het is een legendarisch circuit dat een wezenlijk onderdeel is van de Formule 1. Voor ons is het altijd een groot feest om hier te rijden, de Tifosi staan als één man achter ons. We reizen nu al enkele jaren met een achterstand in het WK naar Monza af, maar we zijn enorm gemotiveerd om daar verandering in te brengen." Regerend wereldkampioen Fernando Alonso weet intussen wat hem te doen staat in Monza: ,,We hebben op dit moment maar één doel bij Renault en dat is voor de Ferrari’s eindigen. Het team heeft goed werk geleverd in Turkije. Het was goed om aan iedereen te kunnen laten zien dat Renault competitief is gebleven, ondanks de uitspraak van de FIA over de massadempers en enkele magere resultaten in de vorige races. We hebben erg hard gevochten in Istanbul en we hebben laten zien dat we klaar zijn voor het gevecht met Ferrari, dat waarschijnlijk tot de laatste Grand Prix van het seizoen zal worden gevoerd." Alonso realiseert zich terdege dat Ferrari momenteel over de snelste auto beschikt: ,,We hadden in Turkije het geluk dat we Michael in de pits konden passeren. Ik wist daarna dat het erg moeilijk voor Michael zou worden om mij weer voorbij te komen. Ik verdedigde mijn positie op een normale manier en boekte op die manier een belangrijk resultaat", aldus de leider in het klassement. ,,We hebben momenteel maar één doel: we moeten voor de Ferrari’s finishen. Ferrari was de afgelopen races redelijk dominant, dus Ferrari verslaan betekent automatisch dat je races moet winnen." En daar ontbreekt het bij de Régie aan. De laatste overwinning van Renault dateert al weer van bijna drie maanden geleden: half juni in Canada. Sindsdien was het Ferrari (en een keer Honda) dat de toon aangaf.