Volgend jaar keren de oude safetycar-regels terug. Het huidige systeem, waarin bij het op de baan komen van de safetycar de pitstraat dicht gaat, wordt afgeschaft. De Grand prix van Singapore, waar Fernando Alonso dankzij de safetycar-fase vanaf de vijftiende plaats naar de overwinning kon rijden, maakte eens te meer duidelijk hoe zeer een Grand Prix een loterij wordt zodra de safetycar op de baan komt.

De teams en de FIA zinnen al langere tijd op een oplossing om situaties als die in Singapore te voorkomen; volgens Auto Motor und Sport is nu afgesproken dat het oude safetycar-systeem volgend seizoen weer terugkeert.

Dat betekent dat de coureurs op elk moment na het verschijnen van de safetycar mogen tanken. Daarnaast wordt een definitieve versie ingevoerd van het ‘lampjessysteem’ dat de FIA eerder dit seizoen een aantal malen testte.

Dit systeem moet de beginperiode van de safetycar-fase (het moment waarop de auto’s zich achter de safetycar moeten formeren) veiliger maken. Het maakt gebruik van de ECU van de auto’s en verschillende audiovisuele signalen.

Op het moment dat de raceleiding de safetycar de baan op stuurt en overal langs het parcours de borden met SC worden getoond, krijgen de coureurs in hun cockpit een geel waarschuwingslampje te zien.

Vanaf het moment dat dit lampje gaat branden, dient de coureur binnen vijf seconden door een knop op zijn stuur in te drukken te bevestigen dat hij op de hoogte is van de safetycar-fase. Doet hij dit niet, volgt er een straf – gesproken wordt van een drive through-penalty.

Op het stuurwieldisplay in de auto’s verschijnt bij elke coureur een minimumtijd waarbinnen hij bij de ingang van de pitstraat dient te zijn. De coureur mag niet sneller zijn dan deze tijd. Is hij dat wel, wordt hij gestraft met een drive through-penalty.

Als de coureur op zijn weg naar de pitstraat te snel is, wordt hij daarvan door middel van waarschuwingsignalen in zijn auto in kennis gesteld. Sommige teams werken met lampjes, andere willen waarschuwingsignalen via de boordradio gebruiken.

Beat Zehnder, teammanager van BMW Sauber is tevreden met de afspraken, al realiseert hij zich dat niet elk risico op onregelmatigheden is verdwenen: ,,Als je nu net langs de pitingang bent gereden en de safetycar komt de baan op, moet je nog steeds een ronde doorrijden voordat je een stop kunt maken.”

,,Maar de nieuwe regel voorkomt dat je je voorsprong op je directe tegenstanders verliest. Omdat iedereen ten opzichte van elkaar even langzaam terug moet rijden naar de pitstraat, blijven tien seconden voorsprong ook tien seconden voorsprong.”

DP