Tabaksfirma Philip Morris, moederbedrijf van Marlboro, blijft nog tot en met 2011 hoofdsponsor van de Scuderia Ferrari. Dat heeft Ferrari-directeur Luca di Montezemolo gisteravond in Monza bekend gemaakt. Ondanks een algeheel verbod op tabaksreclame blijft Philip Morris de komende jaren partner van Ferrari. ,,We zijn blij dat we deze bijzondere samenwerking, die al dertien jaar duurt, kunnen voortzetten’’, aldus de Italiaanse topman, die dertig jaar geleden als 25-jarige ingenieur mede verantwoordelijk was voor de eerste wereldtitel van Niki Lauda met Ferrari. Het betrof destijds – op Monza – de eerste wereldtitel van Ferrari sinds twintig jaar.

Dat Philip Morris partner blijft van Ferrari houdt niet automatisch in dat Marlboro als beeldmerk (in Japan, China en Brazilie is tabaksreclame voorlopig nog toegestaan) zichtbaar blijft. Het is denkbaar dat Philip Morris op een gegeven moment een ander product op de rode bolides zal aanprijzen.

Luca di Montezemolo deed de mededeling tijdens een Ferrari-diner in Monza, waarbij de internationale pers was uitgenodigd, en waarbij het voltallige team van Ferrari present was, inclusief kopstukken als Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Jean Todt en Ross Brawn.