Het spijt Nelson Piquet nog iedere dag dat hij zijn Renault in Singapore opzettelijk in de muur heeft geparkeerd. Desondanks vindt hij het nu tijd een streep onder de zaak te zetten. Piquet: “Mensen hoeven mij niet te vergeven.”Of hij nog Formule 1 rijdt of niet, Piquet gaat de boeken in als de klokkenluider van ‘crashgate’. De Braziliaan voelde zich zo onder druk gezet door Renault dat hij in de Grand Prix van Singapore in 2008 besloot te crashen.

Gevolg is een voorwaardelijke schorsing van twee jaar voor de Franse renstal. Oud-teambaas Flavio Briatore mag nooit meer in de sport werken, technisch directeur Pat Symonds de komende vijf jaar niet.

Piquet werd immuniteit beloofd en heeft dit ook gekregen. Kort nadat de FIA bekendmaakte welke straf het Renault oplegt, kwam ook de voormalig werknemer van het team met een verklaring. Het is de laatste keer dat hij ingaat op wat er is gebeurd.

De verklaring van Piquet is als volgt:

“Ik ben opgelucht dat de zaak door de FIA is afgehandeld. De mensen die nu de scepter zwaaien bij Renault, hebben besloten – net als ik heb gedaan – de waarheid te vertellen en de consequenties te aanvaarden. Het meest positieve van mijn openbaring is dat zoiets als dit nooit meer zal gebeuren.”

“Ik heb nog steeds grote spijt van het opvolgen van de instructies die ik heb gekregen. Iedere dag wens ik opnieuw dat ik nooit had meegewerkt. Ik weet niet goed hoe ik het duidelijk moet maken, want voor velen is het een groot voorrecht met auto’s te mogen racen. Voor mij is dat niet anders. Alleen is mijn periode bij Renault uitgelopen op een nachtmerrie.”

“Jarenlang heb ik ervan gedroomd Formule 1-coureur te worden en ik heb er keihard voor gewerkt om het daadwerkelijk zover te schoppen. Helaas was ik overgeleverd aan de grillen van Flavio Briatore. Zijn ware aard is nu boven gekomen. Sommigen waren er al van op de hoogte, nu weet iedereen ervan.”

“Briatore was zowel mijn manager als teambaas. Mijn toekomst lag in zijn handen, maar hij heeft nooit veel om me gegeven. Toen tijde van de Grand Prix van Singapore had hij me volledig geïsoleerd. Ik zat echt in de put als nooit tevoren. Nu ik ben opgekrabbeld, snap ik nog steeds niet hoe ik me aan zijn plan heb kunnen conformeren. Inmiddels besef ik dat ik mezelf in een positie bevond waarin ik geen nee kon zeggen.”

“Als ik luister naar de reactie van Briatore op mijn crash en zijn uitspraken in de pers de afgelopen twee weken, dan is het voor mij duidelijk dat ik simpelweg ben misbruikt en belachelijk ben gemaakt. Ik heb de afgelopen twaalf maanden enkele moeilijke lessen geleerd en heb moeten heroverwegen welke prioriteiten ik stel in mijn leven.”

“Mijn liefde voor de Formule 1 en honger om opnieuw te racen heeft er niet onder geleden. Al besef ik dat ik weer vanaf nul moet beginnen. Ik kan alleen maar hopen dat er een werkgever komt die inziet hoe ik door Renault in de hoek ben gezet en mij een nieuwe kans gunt. In de Formule 3 en GP2 heb ik laten zien wat ik in mijn mars heb. En ik weet zeker dat geen enkele andere coureur dezelfde ambitie bezit om te tonen wat hij waard is.”

“Tenslotte mijn laatste woorden wat betreft dit onderwerp. Ik wil nogmaals herhalen dat het mij spijt voor iedereen die in de Formule 1 werkt, waaronder ook een heleboel goede mensen bij Renault, de fans en de autosportbond. Ik ben niet uit op vergiffenis voor wat ik heb gedaan en het hoeft ook niet vergeten te worden, maar iedereen kan nu tenminste oordelen op basis van feiten.”

KVN