De teams van Mercedes, Ferrari en Red Bull hebben op de laatste bandentestdag bijna honderd verschillende compounds getest voor Pirelli. “Het echt harde werk begint nu.”

Dat laatste verklaart Paul Hembery, Pirelli’s motorsportchef, na de bandentest van afgelopen dinsdag op het circuit van Abu Dhabi. Red Bulls Daniel Ricciardo en Max Verstappen, Ferrari’s Kimi Räikkönen en Mercedes-coureur Lewis Hamilton en -testrijder Pascal Wehrlein kwamen daar in actie.

In totaal werden er 331 rondjes afgelegd met drie op 2017-regels aangepaste bolides uit 2015. Volgens Pirelli zijn daarbij 96 verschillende bandencompounds uitgeprobeerd. “Zo hebben we het ontwikkelingsprogramma voor 2017 qua testwerk afgerond”, meldt Hembery.

2017-pirelli-red-bull

Ricciardo in actie met een aangepaste 2015-Red Bull met prototype 2017-banden.

“Het echt harde werk begint nu. We moeten nu de in totaal over 24 testdagen en 12.000 testkilometers verzamelde data analyseren en vaststellen met welke banden we volgend jaar gaan racen”, doelt hij op de bredere Pirelli’s die bij de bredere en (hopelijk) vijf seconden snellere 2017-auto’s moeten passen.

“Onze nieuwe banden zullen in februari bij de gezamenlijke wintertest voor het eerst onder echte 2017-bolides gebruikt worden”, besluit Hembery, refererend aan de eerste wintertest van 2017, van 27 februari tot en met 2 maart op het Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje.

2017-pirelli-mercedes

Hamilton test één van de 96 verschillende compounds die Pirelli voor 2017 heeft ontwikkeld.