Het is wel vaker gebeurd op Monza. Als coureurs in de testweek voorafgaand aan de race crashen dan is het nog maar de vraag of ze de race rijden. Dit keer was Nick Heidfeld het slachtoffer. Antonio Pizzonia heeft geluk en rijdt de race van zijn leven. Hij blikt terug op zijn weekend.
De Braziliaan heeft iets meer dan een halfuur de tijd om zich naar het circuit te haasten. Nick Heidfeld is vanwege hoofdpijn niet in staat om te racen en Pizzonia moet zich snel omkleden om op tijd op het circuit te zijn. De Duitse Williams-racecoureur klaagt vrijdag over hoofdpijn en na overleg met de medische autoriteiten van de FIA wordt besloten dat hij niet racet. Hij gaat onmiddellijk naar huis.

Williams heeft de situatie echter niet voorzien en moet Pizzonia even voor de klok van half negen wakker bellen. Hij heeft nog net genoeg tijd om zijn vrouw en dochter gedag te zeggen, om negen uur begint immers de vrije training. Omdat hij ’slechts’ de reservecoureur is, is zijn hotel een eind verwijderd van het circuit. Snel stapt hij in de auto, maar als hij in de buurt van het circuit in een file terechtkomt stuurt Williams er een scooter op uit om hem op te halen. De bestuurder van de scooter komt dit fenomeen bekend voor: twee jaar geleden ging het met Marc Gené precies hetzelfde.

,,Ik lag nog te slapen toen het team me belde. Daarna raakte ik verzeild in een file , moest ik de auto langs de kant zetten en mijn weg vervolgen op een scooter. Ik heb misschien wel 25 boetes aan mijn broek hangen nu, maar het is tenminste met een goed excuus", vertelt ’Jungle Boy’ na de eerste vrije training tegen Formule1.info-medewerker Adam Cooper.

,,Het wordt moeilijk, want ik heb bijna drie maanden niet in de auto gezeten. En de laatste keer dat ik testte, was dat met de V8-motor. Het leek wel alsof ik nog nooit in een Formule 1-bolide had gezeten voordat ik vanmorgen achter het stuur kroop. Het is knap lastig om er zo snel aan te wennen, dat zal me tijdens de kwalificatie vast parten spelen."

Dat hij weet waar hij over praat blijkt na de kwalificatie, hij komt niet verder dan de zestiende tijd. ,,Omdat we vooraf wisten dat ik als eerste naar buiten moest, hebben we ons vandaag vooral gefocust op de afstelling voor de race. Gezien de rare omstandigheden vandaag ben ik tevreden met mijn kwalificatie. Ik kan nog veel beter en ben van plan om dat morgen te laten zien", blijft hij strijdvaardig, ook al start hij vlak voor de Jordans en de Minardi’s.

In de race gaat het boven verwachting goed, hij klimt gestaag op naar voren en rijdt heel even zelfs op een virtuele podiumplek. Eigenlijk is het een omgekeerde situatie ten opzichte van zijn Jaguar-periode. Doorgaans is hij dan degene die loopt te ’klooien’ in het achterveld, terwijl Mark Webber de punten scoort. Dit keer zijn de zaken omgedraaid. Omdat hij toch nog een keer naar binnen moet, zakt hij nog wel iets terug. Zijn zevende plek is desondanks nog altijd een goede prestatie.

,,Ik ben erg blij met dit resultaat, maar ook ben ik een beetje teleurgesteld omdat ik zeker nog niet in topvorm was. Ik heb recent niet zoveel testwerk gedaan en dat brak me in de race op", is ’Jungle Boy’ toch nog een beetje ontevreden. ,,Het is natuurlijk geen gewoon weekend geweest, daarom ben ik blij dat ik toch twee waardevolle punten heb kunnen scoren."

En dat smaakt naar meer, nu de Braziliaan weer heeft kunnen racen hoopt hij binnenkort vaker in actie te kunnen komen. ,,Ik wil racen, het testen heb ik nu wel gezien. Ik zit nu drie of vier jaar bij Williams en zie het niet zitten om nog een seizoen als testcoureur door te brengen. We zijn met wat teams in gesprek, dus ik hoop dat dit een steuntje in m’n rug is."

Pizzonia heeft in 2003 elf races voor de Jaguar-renstal gereden, met weinig succes: punten scoorde hij niet. Teamgenoot Mark Webber deed dat wel, volgens Pizzonia omdat hij voorgetrokken werd door het team. Webber noemde hem de afgelopen winter een ’leugenaar’ toen hij hiervan hoorde.

Webber heeft in diezelfde winter ook zijn voorkeur voor Nick Heidfeld niet onder stoelen of banken gestoken. Pizzonia en Heidfeld waren deze winter in gevecht om het tweede Williams-stoeltje. Waar de invaller in 2003 vaak betrokken was bij ongelukken, was het dit keer de beurt aan Webber. ,,Dit soort dingen kunnen gebeuren, ik kan het weten."

Hij besluit: ,,Ik heb geen probleem met Mark, hij heeft dat wel met mij. Maar ik heb niet eens naar de andere kant van de pitbox gekeken, het maakt mij niet uit wie mijn teamgenoot is. Ik wil hem gewoon verslaan en daar ben ik in geslaagd."

KVN