Kevin Magnussen leek tijdens de Grand Prix van Singapore op weg naar de achtste plaats, maar de Haas-coureur viel in de slotfase terug. Het was voor het team onduidelijk waardoor de Deen snelheid verloor, maar teambaas Günther Steiner wist na afloop wat de oorzaak was: een plastic boterhamzakje.

Na de laatste safety car-situatie ging het bergafwaarts voor Magnussen, die op koers leek om vier punten te pakken in Singapore. Een plastic boterhamzakje kwam terecht op zijn voorvleugel, waardoor hij veel downforce verloor. Het kostte de Deen zelfs zo’n vier seconden per ronde. Het team besloot om drie rondes voor het einde de Deen naar binnen te halen, om het plastic zakje weg te halen.

Volgens teambaas Steiner was het voor het team niet meteen duidelijk wat de oorzaak was. ”Het was na de laatste herstart dat hij ineens veel langzamer reed. Hij reed een aantal keren langs en we controleerden de voorvleugel. Een engineer zag dat er veel minder downforce was aan de voorkant, dus hij dacht dat de voorvleugel gebroken was”, aldus de Italiaan tegen onder andere Motorsport.com.

Lees ook: Vettel verslaat Leclerc dankzij tactisch schaakspel in Singapore

”Kevin zei dat hij niets had geraakt”, vervolgt Steiner. ”Je kon het ook niet zien toen hij langsreed. Daarom maakten we een pitstop, omdat hij zoveel downforce verloor. Hij kwam naar binnen, we zetten hem op nieuwe banden en haalden het plastic boterhamzakje weg. De banden gingen eraan dus het had geen nut om op de baan te blijven. Met verse banden konden we tenminste goede rondetijden zetten en kijken wat het probleem was. We hadden de plastic zak gepakt”, aldus Steiner.

Foto: Motorsport Images

Opnieuw nul-score
Op de vraag of het plastic boterhamzakje het team dan ook punten kostte, antwoordt Steiner: ”Het heeft in ieder geval niet geholpen. Je begint te denken dat de voorvleugel kapot is, je verliest downforce en je denkt dat de auto niet meer werkt. Hadden we de banden nog goed gehouden als de plastic zak niet op de voorvleugel terechtkwam? Ik weet het niet”, aldus de Haas F1-teambaas.

Magnussen eindigde uiteindelijk op de zeventiende en laatste plaats door de late pitstop, terwijl zijn teamgenoot Romain Grosjean net buiten de punten finishte op de elfde plaats. De laatste keer dat het team punten scoorde dit seizoen was bij de Grand Prix van Duitsland. Haas F1 staat momenteel negende bij de constructeurs, met 26 punten.

Lees ook: Russell en Grosjean wijzen naar elkaar: ‘Dit is geen normaal circuit voor dit soort actie’