Pleidooi voor tests op Indianapolis
Michelin heeft meermaals gezegd alle schuld op zich genomen voor de wanvertoning in Amerika. De oorzaak was tot op heden altijd onbekend. Hoewel de bandenfabrikant eerst nog vertelde dat er geen verder onderzoek gedaan zou worden, heeft men nu toch een statement uitgeven. Daarin valt te lezen dat de banden de beruchte Turn 13 echt niet aankonden. De Franse rubberfirma stelt onder meer voor in de toekomst te mogen testen op de Brickyard. ,,Michelin heeft het onderzoek afgerond en de resultaten aan haar teams voorgelegd. Het is niet zo dat de banden slecht waren, maar ze konden de omstandigheden in de kombocht niet aan. Gezien de aërodynamische ontwikkeling van de auto voert Michelin allerlei tests uit om banden te ontwikkelen die goed geschikt zijn voor het circuit. Twee sleutelelementen hebben ons in Indianapolis tegengewerkt: de kombocht is de enige op de hele Formule 1-kalender in zijn soort en testen op het Amerikaanse circuit was niet mogelijk."
Eigenlijk is dit een hele opmerkelijke verklaring van Michelin. De Franse firma heeft al enkele seizoenen ervaring op het circuit en bovendien zijn er meer circuits waarop niet vooraf getest wordt. Dit geldt voor vrijwel alle circuits buiten Europa, en ook binnen het hart van de Formule 1 zijn er genoeg banen waarop geen testkilometers gedraaid worden.
,,Als gevolg van het feit dat er niet getest kon worden op Indianapolis om de juiste specificatie te kiezen, hebben wij ons simulatiewerk moeten baseren op gegevens van andere circuits en de omstandigheden die we in Amerika aan verwachtten te treffen. Verder heeft het onderzoek aangetoond dat de omstandigheden waaraan de rechterachterband blootstond, alle verwachtingen heeft overschreden."
De onderzoeken hebben tevens aan het licht gebracht dat er voor de banden geen enkel probleem meer zou zijn indien er een chicane aan was gelegd. Zoals bekend stuitte dit op veel verzet bij de FIA, kwam er geen noodchicane en reden de Michelin-coureurs na de opwarmronde de pit in. Hiervoor moeten de teams zich morgen (woensdag) in Parijs tegenover de FIA verantwoorden.
,,Michelin heeft de FIA tijdens het Grand Prix-weekend verzocht om een noodchicane aan te leggen. Een oplossing waarvan we inmiddels zeker weten dat deze ons uit de brand zou hebben geholpen. De snelheden konden zodoende tot een voor ons aanvaardbaar niveau terug worden gebracht, de toeschouwers hadden van een race kunnen genieten en tot slot zou de veiligheid van de coureurs niet in het gedrang zijn gekomen."
Als gevolg hiervan heeft Michelin haar simulatiemodel voor kombochten, zoals bocht 13 op Indianapolis, aangepast om zodoende rekening te houden met de effecten die zo’n bocht veroorzaakt. De Franse fabrikant verzoekt de FIA in de toekomst te kunnen testen op het circuit. Tot slot garandeert Michelin wel dat het bij de overige races van 2005 veilige banden tot haar beschikking heeft.
Volgens Pierre Dupasquier is het niet zo dat Michelin teveel kijkt naar de prestaties van haar rubber en daarbij de veiligheid buiten beschouwing laat. ,,Dat is absoluut niet het geval, wij offeren de veiligheid van de coureurs niet op voor onze bandenprestaties. We hebben de kombocht gewoonweg onderschat, zeker in de context van de 2005-regels. Gelukkig hebben onze partners tot op het laatste moment geprobeerd een oplossing te vinden zodat de race eventueel toch doorgang had kunnen vinden. We betreuren het dat de toeschouwers toch van een mooie zondagmiddag zijn beroofd."
Eigenlijk is dit een hele opmerkelijke verklaring van Michelin. De Franse firma heeft al enkele seizoenen ervaring op het circuit en bovendien zijn er meer circuits waarop niet vooraf getest wordt. Dit geldt voor vrijwel alle circuits buiten Europa, en ook binnen het hart van de Formule 1 zijn er genoeg banen waarop geen testkilometers gedraaid worden.
,,Als gevolg van het feit dat er niet getest kon worden op Indianapolis om de juiste specificatie te kiezen, hebben wij ons simulatiewerk moeten baseren op gegevens van andere circuits en de omstandigheden die we in Amerika aan verwachtten te treffen. Verder heeft het onderzoek aangetoond dat de omstandigheden waaraan de rechterachterband blootstond, alle verwachtingen heeft overschreden."
De onderzoeken hebben tevens aan het licht gebracht dat er voor de banden geen enkel probleem meer zou zijn indien er een chicane aan was gelegd. Zoals bekend stuitte dit op veel verzet bij de FIA, kwam er geen noodchicane en reden de Michelin-coureurs na de opwarmronde de pit in. Hiervoor moeten de teams zich morgen (woensdag) in Parijs tegenover de FIA verantwoorden.
,,Michelin heeft de FIA tijdens het Grand Prix-weekend verzocht om een noodchicane aan te leggen. Een oplossing waarvan we inmiddels zeker weten dat deze ons uit de brand zou hebben geholpen. De snelheden konden zodoende tot een voor ons aanvaardbaar niveau terug worden gebracht, de toeschouwers hadden van een race kunnen genieten en tot slot zou de veiligheid van de coureurs niet in het gedrang zijn gekomen."
Als gevolg hiervan heeft Michelin haar simulatiemodel voor kombochten, zoals bocht 13 op Indianapolis, aangepast om zodoende rekening te houden met de effecten die zo’n bocht veroorzaakt. De Franse fabrikant verzoekt de FIA in de toekomst te kunnen testen op het circuit. Tot slot garandeert Michelin wel dat het bij de overige races van 2005 veilige banden tot haar beschikking heeft.
Volgens Pierre Dupasquier is het niet zo dat Michelin teveel kijkt naar de prestaties van haar rubber en daarbij de veiligheid buiten beschouwing laat. ,,Dat is absoluut niet het geval, wij offeren de veiligheid van de coureurs niet op voor onze bandenprestaties. We hebben de kombocht gewoonweg onderschat, zeker in de context van de 2005-regels. Gelukkig hebben onze partners tot op het laatste moment geprobeerd een oplossing te vinden zodat de race eventueel toch doorgang had kunnen vinden. We betreuren het dat de toeschouwers toch van een mooie zondagmiddag zijn beroofd."