Met een tweede en vierde tijd zat Max Verstappen er prima bij in beide vrijdagtrainingen op de Red Bull Ring, maar de Nederlander had ook met wat probleempjes te maken.

“We zitten er niet te ver vanaf”, zegt Verstappen, doelend op Red Bulls strijd met Mercedes en Ferrari, de teams die dit jaar vooralsnog de dienst uitmaken. “Het was vandaag niet super, maar ook niet slecht. We moeten nog wel wat aan de balans van de auto doen.”

Verstappen schoot in VT1 twee keer van de baan af.

Die opmerking van Verstappen komt niet uit de lucht vallen, want in de eerste training verloor hij de controle een keer bij bocht zes, met een tochtje door het grind tot gevolg, en spinde hij op het eind ook nog eens. In VT2 ging hij, overigens zeker niet als enige, flink wijd in de laatste bocht.

Gedurende de eerste training diende Red Bull Verstappens auto wel goed na te kijken na zijn uitstapje door het grind en over de hoge gele kerbstones, waar Verstappen geen fan van is. “Die zijn niet geschikt voor de Formule 1. Onze auto’s zijn daar niet voor ontworpen. Gelukkig viel de schade mee.”

Verstappen kon later weer naar buiten in VT1, maar stond aan het begin van VT2 toch een klein halfuurtje stil in de pits. “Een connector van de remmen was niet aangesloten.” Het betekende het nodige werk en tijdverlies: “Gelukkig heb ik mijn programma daarna nog min of meer kunnen doen.”

Nadat hij in de eerste training een tweede tijd reed, noteerde hij de vierde in de tweede. “Het is lastig te zeggen hoe we er precies voor staan”, voegt hij toe op zijn website, Verstappen.nl. “We kunnen ons op elk gebied nog verbeteren”, zegt hij. “We zullen zien morgen.”

Ricciardo eindigde in beide trainingen achter Verstappen.

Ricciardo
In de andere Red Bull RB13 was Daniel Ricciardo twee keer vijfde. “Als we zaterdag in de top vijf blijven, is dat een behoorlijk goed resultaat”, vertelt hij Motorsport. “Dan mogen we tevreden zijn. Het zit hier dicht bij elkaar, al weet ik zeker dat Mercedes er zaterdag nog wel een tandje bij kan zetten.”

Ricciardo was in de eerste training de productievere van de twee Red Bull-coureurs, met 32 om 23 ronden. In de middag waren de rollen omgedraaid. Verstappen kwam toen tot 33 rondjes, Ricciardo bleef op 27 staan. Hij stond op het eind stil in de pits, naar verluidt door een probleem met de turbo.