Problematisch circuitdebuut V8’s
Na maanden van ontwikkelen, ondergingen de V8-motoren van BMW en Toyota vandaag hun vuurdoop op het Spaanse Jerez-circuit. De hagelnieuwe krachtbronnen blonken echter niet uit in betrouwbaarheid. Voor Toyota-tester Olivier Panis zat de dag er al voor de middag op, terwijl ook BMW-Williams’ Antonio Pizzonia (foto) niet veel kilometers maakte. De Fransman kon met 22 ronden achter zijn naam nog enigszins spreken van een werkdag. De Braziliaan moest het testen met de achtcilinder daarentegen al na vier ronden staken.
Toch kijkt Toyota’s technisch directeur Mike Gascoyne met een voldaan gevoel terug op de dag. ,,Dit was pas de eerste keer dat de motor in een bolide was gemonteerd. We hebben hem nog nooit getest. En tot nog toe gaat het eigenlijk best goed. Van de vibratieproblemen die we op de testbank ondervonden, hadden we vandaag geen last.”
,,Op het moment hebben we de motor in de bolide van dit jaar gemonteerd. Tussen de motor en versnellingsbak zit een verbindigsstuk, maar in de nieuwe auto zal dat compleet anders zijn. Deze testritten zijn enkel bedoeld om de kinderziektes te verhelpen”, aldus de Brit.
Testcoureur Olivier Panis is daarentegen wat minder positief. ,,Het is echt een wereld van verschil”, vertelt Panis naderhand tegenover Autosport-Atlas. ,,In de eerste en tweede versnelling merk je niet zo veel verschil met een V10, maar daarna kom je voor je gevoel amper vooruit. Het is echt een groot verschil.”
Het verschil in rondetijd met stalgenoot Ralf Schumacher is echter niet eens zo heel groot. Panis eindigde, ondanks het relatief kleine aantal kilometers dat hij maakte, circa drie seconden achter Ralf.
Lees hier het volledige testverslag van de eerste dag in Jerez.
PPB