De FIA past de procedure rondom het gebruik van de blauwe vlaggen aan met ingang van de Grand Prix van Azerbeidzjan. Achterblijvers krijgen nu eerder een waarschuwing dat er snellere auto’s op komst zijn. Dit is het gevolg van de vele klachten die de stewards de afgelopen races kregen over achterblijvers. 

Blauwe vlaggen worden gezwaaid voor coureurs die op een ronde worden gezet en hierdoor de koplopers mogelijk ophouden. Wanneer coureurs dat signaal krijgen, naast de vlaggen langs de baan gaat er ook een lampje branden op het stuurwiel, dienen zij ruimte te maken. Begin dit seizoen werd deze regeling al uitgebreid, coureurs dienen door hun team te worden gewaarschuwd wanneer de afstand naar een snellere auto minder dan drie seconden bedraagt.

De waarschuwing is er om de coureur op de hoogte te stellen van de snellere auto en geeft de coureur alvast de gelegenheid ruimte te maken. Daarna volgt op 1 seconde afstand een officiële melding waarbij de coureur plaats moet maken bij de eerstvolgende geschikte gelegenheid. Deze is met ingang van de Grand Prix van Azerbeidzjan uitgebreid naar 1,2 seconden tijd. Dat meldt Charlie Whiting in een bericht naar de teams.

Enkele van de topcoureurs hadden al kritiek geleverd op het systeem. Zij vonden de tijdspanne van 1 seconde te kort, omdat het inhalen met de nieuwe auto’s moeilijker is en de achterblijvers er te lang over doen opzij te gaan. Kimi Räikkönen gaf in de rijdersbriefing in Canada al aan dat het een probleem is en ook Max Verstappen was eerder dit jaar al kritisch toen hij van mening was bijna het podium mis te lopen in China door verkeer. Achterblijvers geven als tegengeluid dat zij te veel tijd kunnen verliezen in hun eigen duels door blauwevlagsituaties.