Prodrive en Mangrove azen op Renault
De raad van bestuur van Renault overweegt zijn Formule 1-team te verkopen. De strijd gaat tussen Prodrive en Mangrove, waarbij de laatste gelieerd is aan Gravity Sports Management, dat de carrière van onder andere Ho-Pin Tung overziet.
Renault is niet van plan zich volledig uit de Formule 1 terug te trekken, maar zoekt een investeerder die de financiële zeggenschap over het raceteam geheel of gedeeltelijk wil overnemen. Daarover werd gisteren gesproken in Parijs. Prodrive, het bedrijf van Dave Richards, werd al langer in verband gebracht met een eventuele overname, maar nu duikt ook de naam van Gerard Lopez op. Bronnen binnen het Formule 1-team van Renault hebben deze week in Jerez tegen Formule1.nl verkondigd dat Mangrove kandidaat is om het team over te nemen. Mangrove Capital Partners is het bedrijf van Gerard Lopez, die naast deze investeringsmaatschappij ook betrokken is bij Genii Capital (een Luxemburgse beleggingsfonds) en Gravity Sports Management, respectievelijk sponsor en zaakwaarnemer van Ho-Pin Tung. Tung testte deze week voor Renault. Bert Winkler, manager van Ho-Pin Tung, verklaarde eerder al tegenover Formule1.nl dat zij niet voor de test van Ho-Pin betaald hebben. Winkler: “Hoe de deal wel tot stand is gekomen, kan ik nu niet zeggen. Het enige wat ik wil bevestigen is dat wij in de loop der jaren een aantal goede partners gevonden hebben, die ons steunen en waar Gerard Lopez met Gravity Sports Management één van is.” “Dit is voor ons ook een heel spannende tijd. Mogelijk ligt er een toekomst voor Ho-Pin in de Formule 1 in het verschiet. Maar voor het zo ver is, moeten er eerst een heleboel dingen op de plaats vallen. Het is fantastisch dat Gerard Lopez zo zijn nek uitsteekt. Nu is het vingers kruisen en hopen dat de euro de juiste kant opvalt.” Als Renault het team verkoopt, wil het wel als constructeur en motorenbouwer actief blijven, maar niet langer verantwoordelijk zijn voor de kosten van het team. Mocht Mangrove deze verantwoordelijkheid op zich nemen, is de kans aanwezig dat Tung een van de coureurs van het team wordt. MB/LV
Renault is niet van plan zich volledig uit de Formule 1 terug te trekken, maar zoekt een investeerder die de financiële zeggenschap over het raceteam geheel of gedeeltelijk wil overnemen. Daarover werd gisteren gesproken in Parijs. Prodrive, het bedrijf van Dave Richards, werd al langer in verband gebracht met een eventuele overname, maar nu duikt ook de naam van Gerard Lopez op. Bronnen binnen het Formule 1-team van Renault hebben deze week in Jerez tegen Formule1.nl verkondigd dat Mangrove kandidaat is om het team over te nemen. Mangrove Capital Partners is het bedrijf van Gerard Lopez, die naast deze investeringsmaatschappij ook betrokken is bij Genii Capital (een Luxemburgse beleggingsfonds) en Gravity Sports Management, respectievelijk sponsor en zaakwaarnemer van Ho-Pin Tung. Tung testte deze week voor Renault. Bert Winkler, manager van Ho-Pin Tung, verklaarde eerder al tegenover Formule1.nl dat zij niet voor de test van Ho-Pin betaald hebben. Winkler: “Hoe de deal wel tot stand is gekomen, kan ik nu niet zeggen. Het enige wat ik wil bevestigen is dat wij in de loop der jaren een aantal goede partners gevonden hebben, die ons steunen en waar Gerard Lopez met Gravity Sports Management één van is.” “Dit is voor ons ook een heel spannende tijd. Mogelijk ligt er een toekomst voor Ho-Pin in de Formule 1 in het verschiet. Maar voor het zo ver is, moeten er eerst een heleboel dingen op de plaats vallen. Het is fantastisch dat Gerard Lopez zo zijn nek uitsteekt. Nu is het vingers kruisen en hopen dat de euro de juiste kant opvalt.” Als Renault het team verkoopt, wil het wel als constructeur en motorenbouwer actief blijven, maar niet langer verantwoordelijk zijn voor de kosten van het team. Mocht Mangrove deze verantwoordelijkheid op zich nemen, is de kans aanwezig dat Tung een van de coureurs van het team wordt. MB/LV