Prodrive zal volgend jaar niet met McLaren-chassis’ rijden. De langverwachte samenwerking met het team van Ron Dennis komt er niet.Prodrive werd begin dit jaar gekozen als twaalfde deelnemer in de Formule 1. Teambaas Dave Richards zag het al helemaal voor zich.

Een samenwerking met McLaren om op die manier op ontwikkelingskosten te kunnen besparen. Nog maar een paar weken geleden verklaarde hij dat er maar één ding is wat hem in de weg zou kunnen staan. Daarmee doelend op het nieuwe Concorde Agreement.

De onderhandeling over dat Concorde Agreement vinden echter nog steeds plaats. Toch zijn de plannen van Richards op losse schroeven komen te staan, omdat McLaren, naar verluidt, afziet van samenwerking.

Volgens Autosport.com heeft McLaren CEO Martin Whitmarsh gisteren zijn werknemers geïnformeerd dat de renstal niet langer geïnteresseerd is in een samenwerking met Prodrive. Vooralsnog wil noch Prodrive, noch McLaren reageren op het nieuws.

Het is nog niet duidelijk waarom McLaren zich plotseling als partner terug trekt. Opmerkelijk is wel dat het besluit komt slechts enkele dagen nadat bekend is geworden dat Prodrive zich tegenover de FIA moet verantwoorden. Rivaal Williams twijfelt aan de legaliteit van de inschrijving en plannen van David Richards’ renstal en heeft een verzoek bij de FIA ingediend om dat te onderzoeken.

In China verklaarde McLaren-teambaas Ron Dennis dat er nog geen deal was met Prodrive en dat er niks getekend wordt, voordat duidelijk is of Prodrives deelname met een klantenchassis al dan niet legaal is.

Prodrive gaat dus een zware tijd tegemoet. Niet alleen met de FIA-hearing in het vooruitzicht, maar ook met de tijd die tegen hen werkt. Mocht het in 2008 toegestaan zijn om met klantenchassis te rijden dan heeft Richards naar het schijnt nog twee alternatieven achter de hand. Waarvan Renault het meest serieus lijkt.

LV