Anno 2006 zijn de regels in de Formule 1 een complexe aangelegenheid. De uitslag van de kwalificatie komt in Maleisië maar half overeen met de startopstelling van morgen. Gevolg? Discussie en teams die om de haverklap persberichten aanpassen… De coureurs en de teams zelf zitten ernaast, zaten ernaast, weten het niet, passen dingen aan of durven niet te zeggen wat ze denken. Om over de verwachtingen nog maar te zwijgen. Een greep uit de verzonden persberichten: ,,Dat ik vanaf de zesde startrij vertrek is zo slecht nog niet”, vertelt Michael Schumacher in het persbericht van Ferrari.

Maar vooral rond de startplek van de Ferrari-coureur heerst veel onduidelijk. P11, 14 of toch iets daartussenin? In eerste instantie werd er dus gerept over startrij 6, P11 of 12. Nog geen twee uur later doet de Scuderia opnieuw een persbericht de deur uit: nu wordt er gerept over startrij zeven. Plek dertien of veertien dus.

De fans zelf spreken ook een hartig woordje mee. Op verschillende binnen- en buitenlandse fora geeft iedereen zijn of haar mening en overal worden naar eigen inzicht startopstellingen gefabriceerd. Voor het Grand Prix-weekend kan er nog wel eens gegokt worden op de uitslag van de kwalificatie. Er werd nu zelfs geopperd om ook maar een spel in het leven te roepen over het formeren van de grid. Suggesties mogen tot twaalf uur na afloop van de kwalificatie ingediend worden…

De persafdeling van Toyota heeft eveneens overgewerkt. Eerst werd Ralf Schumacher, die zijn motor opblies in de kwalificatie, neergezet op startplaats 21. Daarna op 22. Wat volgens de regels ook moet kloppen, omdat hij zijn krachtbron pas na de kwalificatie heeft vervangen. Nu zijn er echter suggesties dat Felipe Massa helemaal achteraan staat, terwijl het ook nog mogelijk is dat hij morgen uit de pitlane start.

BMW en Scuderia Toro Rosso, twee teams die profiteren van de vele motorwissels, besluiten een slag om de arm te houden. ,,Waarschijnlijk plek tien (Jacques Villeneuve) en twaalf (Nick Heidfeld)”, valt er te lezen. Of BMW goed zit is nog de vraag, zie verderop. De Italianen geven uiteraard een statement uit, geheel in de Red Bull-stijl. ,,De startposities worden nog bekend gemaakt, dat zien we morgen wel.”

Zijn er geen officiële instanties dan, die het antwoord op de openstaande vragen (en gridposities) weten? De FIA uiteraard. Maar de officiële startopstelling wordt pas morgen om 11:00 uur plaatselijke tijd (voor de Europeanen dus midden in de nacht) vrijgegeven.

Wat zeggen de regels?

Als een coureur zijn motor na de kwalificatie wisselt, dan moet hij helemaal achteraan starten.

Doet hij dit ervoor, dan verliest hij tien startplekken.

Hoe gaat het in z’n werk?

Eerst worden de coureurs die tien startplekken verliezen uit de uitslag van de kwalificatie geschrapt. Dat zijn er in dit geval vier (Ralf nog even niet meegerekend), waardoor alle coureurs vier plekken opschuiven.

Michael Schumacher wordt daarna op P14 neergezet, waardoor Tonio Liuzzi, Christijan Albers, Tiago Monteiro, Takuma Sato en Yuji Ide weer een plek verliezen. Op de drie nog open plaatsen (achteraan) komen dan David Coulthard, Rubens Barrichello en Felipe Massa. De Braziliaan wisselde zijn motor zelfs twee keer. Coulthard staat voor Barrichello omdat hij in de kwalificatie sneller was.

Tot slot moet de straf van Ralf Schumacher nog toegepast worden. Helemaal naar achteren dus, dat schrijven de regels voor. Daardoor schuift iedereen achter de Toyota-coureur weer een plekje op.

Het begint er op te lijken dat dit morgen de startopstelling is:

01 G. Fisichella

02 J. Button

03 N. Rosberg

04 M. Webber

05 J.P. Montoya

06 K. Raikkonen

07 F. Alonso

08 C. Klien

09 J. Trulli

10 J. Villeneuve

11 N. Heidfeld

12 S. Speed

13 M. Schumacher

14 V. Liuzzi

15 C. Albers

16 T. Monteiro

17 T. Sato

18 Y. Ide

19 D. Coulthard

20 R. Barrichello

21 F. Massa

22 R. Schumacher

Wat voor andere regels of trucjes er nog uit de hoge hoed worden getoverd zal morgenochtend moeten blijken, als de FIA de startvolgorde heeft vrijgegeven. Uiteraard moet er dan niet nog een coureur zijn die besluit zijn motor te wisselen, anders kan deze hele theoretische startgrid opnieuw op de schop. Deze coureur zal dan in ieder geval achter Ralf Schumacher komen te staan. Alleen is het juist nog niet helemaal zeker wat de startplek van de Duitser is!

KVN