Starten vanaf de derde plek, plotselinge pitstops en vier safetycar-periodes? Geen probleem voor Fernando Alonso. Hij tovert een foutloze race uit de hoge hoed en behaalt de tiende zege uit zijn loopbaan. Met het oog op de titel doet hij ook goede zaken, de concurrentie liet opnieuw steken vallen. Voordat de race op gang komt zijn er een aantal extra minuten verstreken. Naar later blijkt de opmaat voor een tumultueuze race. Juan Pablo Montoya spint bij het oprijden van het rechte stuk in een ultieme poging zijn banden op temperatuur te krijgen. Ross Brawn kan een glimlach niet onderdrukken. Vlak voordat de race echt van start gaat zwaait Giancarlo Fisichella, er zijn problemen met zijn auto. Een extra formatieronde dus, waardoor Montoya zijn originele plek op de grid weer in mag nemen.

Bij de daadwerkelijke start maakt Fernando Alonso het Jenson Button niet makkelijk. Na Button volgen de McLarens, Ralf Schumacher en Mark Webber. Daarachter gaat het fout, Christian Klien, Nico Rosberg en Felipe Massa komen met elkaar in aanraking. Voor Rosberg en Massa betekent het meteen einde race. De problemen van Fisichella houden maar niet op, als hij de pit uitkomt spint hij in de eerste bocht. Achter de safetycar, de baan opgekomen zodat de rotzooi in bocht 1 opgeruimd kan worden, spint Montoya opnieuw, hij verliest twee plekken.

Als de safetycar weer naar binnen gaat, heeft Button last van onderstuur bij het opkomen van het rechte stuk. Alonso wacht even tot hij de start/finishlijn is gepasseerd, maar daarna is er geen houden aan. Button maakt het de Spanjaard nog moeilijk, maar moet toch de leiding afstaan. Hij heeft meteen Kimi Raikkonen in zijn versnellingsbak zitten. Daarna is de tweede neutralisatie van de race een feit.

Christian Klien is gecrasht en dat heeft veel rotzooi op de baan als gevolg. Een ronde later mag het veld weer ’los’. Dat geldt vooral voor Raikkonen: opnieuw wordt Button verrast in de eerste bocht. Eventjes tijd voor relatieve rust: Fisichella vervolgt zijn inhaalrace en Vitantonio Liuzzi haalt Michael Schumacher in. Veel meer actie is er niet voor de eerste pitstops. Alonso heeft ondertussen een voorsprong van rond de acht seconden opgebouwd. Hij komt een ronde na Alonso en Button binnen. De hoop dat Raikkonen een stuk zwaarder is blijkt ijdel, anderhalve minuut later is het tijd voor zijn servicebeurt en zijn stop duurt net zo lang als die van de Renault-coureur.

Door de serie pitstops komt Mark Webber op kop te liggen in zijn thuisrace. Het lot is hem alleen niet goed gezind, twee ronden later valt hij stil. Van frustratie slaat hij met zijn vuisten op het stuur. In ronde 25 komen Nick Heidfeld en Michael Schumacher binnen. Heidfeld doet dat vanaf P2, hij zakt iets terug. Hetzelfde geldt voor Schumacher, die zijn weg vervolgt op de zesde plek. In de jacht op Button maakt hij een paar kleine uitstapjes. Het wordt hem vergeven. Alleen blijkt de laatste bocht echt uit te groeien tot scherprechter van de race. De Ferrari-coureur komt teveel op de curbstones, verliest de controle en crasht als hij over een bult heen rijdt. Tijd voor de safetycar, wederom.

Een ware orgie aan pitstops wordt ontketend. Waarin ook maar weer blijkt dat het niet de dag van Montoya is. Hij is al twee keer gespind en moet nu wachten op Raikkonen, die een probleem met de voorkant van de auto heeft en zestien seconden stilstaat. Als iedereen zijn plek weer in heeft genomen, blijkt Alonso in een zetel te zitten. ’Rugdekking’ van de MF1-coureurs is aanwezig en Heidfeld rijdt pas daarachter. Wel op de tweede plek. Montoya blijkt terug te zijn gevallen naar de zesde plek.

De coureurs maken zich op voor een sprint naar de vlag, van twintig ronden. Die wordt echter al snel onderbroken, door de crash van Vitantonio Liuzzi. Wederom komt de safetycar het circuit op, omdat er opnieuw veel rotzooi op de baan ligt. Het wordt uiteindelijk een sprint van zeventien ronden, waarin niet al te veel posities meer gewisseld worden. Eigenlijk gebeurt dat alleen door Montoya, die ’op z’n Schumachers’ crasht in de laatste bocht. Ook Button doet een duit in het zakje, hij blaast op het rechte stuk zijn motor op en krijgt van het team de instructie om de wagen snel stil te zetten. Zodat hij geen tien startplekken terug hoeft in San Marino, over drie weken. Het verspelen van twee of drie punten neemt men voor lief.

In de slotfase laat Alonso Raikkonen nog dichterbij komen, maar op de teamradio heeft hij al laten weten dat hij lekker ontspannen naar de vlag rijdt. Ralf Schumacher eindigt, ondanks een drive-through penalty, op de derde plek. Om de problemen heenrijden, heet dat in vaktaal. Heidfeld volgt op P4, voor Fisichella, Villeneuve, Barrichello en Speed. Er zijn speculaties dat Speed Coulthard onder geel heeft ingehaald en daar mogelijk nog een straf voor krijgt.

Christijan Albers kan eveneens terugkijken op een goede race, al was het spijtig dat hij door de safetycar net een ronde achterstand opliep. Daardoor was het vooruitzicht op een plek in de toptien vergooid, terwijl zijn rondetijden goed waren. In het begin van de race zat Albers in een groepje met Sato, Barrichello en DC. Dat tempo kon hij ook goed volgen. Na afloop van de race liet de Nederlander weten dat het team weer genoeg kan leren naar aanleiding van deze race.

Klik hier voor de tijden.