De massaal toegestroomde fans verwachtten allemaal een zege van hun held Fernando Alonso. En die kregen ze, want wat was de Renault-coureur oppermachtig. Niemand die in zijn spoor kon blijven, ook Michael Schumacher niet. Dus zal het nog wel even onrustig blijven in Montmélo.


Meteen na zijn probleemloze start neemt de Spanjaard het heft in handen. Niet alleen verzilvert hij zijn pole-position, ook loopt hij meteen gestaag uit op zijn achtervolgers. Vooraan blijven de plekken na de start zoals ze bij het wegrijden voor de opwarmronde ook waren. Alleen Kimi Raikkonen weet zich in positieve zin te onderscheiden. Tussen de beide Toyota’s door stormt hij naar de vijfde plek.

Terwijl Tiago Monteiro in het achterveld spint nadat hij door Franck Montagny is aangetikt, gaat Alonso er even goed voor zitten. Gestaag bouwt hij zijn voorsprong uit, geholpen door het feit dat hij ronde na ronde de snelste rondetijd scherper stelt. Veel opvallende dingen gebeuren er niet in de openingsfase: Takuma Sato spint en Ralf Schumacher rijdt zijn voorvleugel stuk op Jarno Trulli. Dat is het wel.

Als Alonso in ronde 17 naar binnen komt gaat iedereen er even goed voor zitten. Worden het twee of drie pitstops? Een ronde later komt teamgenoot Giancarlo Fisichella naar binnen. Op maar liefst tien seconden achterstand. En dan lijkt het er niet op dat hij Schumacher op heeft gehouden.

Dan is het de hoogste tijd voor Schumacher, die de de leiding over heeft genomen, om zijn voorsprong op Alonso zo ver mogelijk uit te bouwen. Hij wordt daarbij even gehinderd door Juan Pablo Montoya, die spint in bocht 1. Aangezien hij blijft hangen op de curbstones, kan hij zijn weg niet vervolgen. Iedereen wacht op het inzetten van de safetycar, maar de wedstrijdleiding besluit anders. Na een paar ronden onder geel is de bolide weggehaald en mogen de coureurs er weer volgas langs.

Schumacher wint wel wat op de Renault-coureur, maar genoeg om na zijn stop de leiding te behouden is het niet. Verre van. Alonso’s voorsprong na de eerste pitstops is 11,6 seconden. Wel ligt Schumacher inmiddels voor Fisichella. Ondertussen begint het er stilaan op te lijken dat Alonso maar twee keer komt pitten deze middag.

Fisichella heeft het even moeilijk en schiet kortstondig van de baan af. Hij heeft zijn bolide op tijd weer onder controle en blijft Felipe Massa voor. Vooraan is Schumacher de ene keer sneller, tegenover de andere keer Alonso. Het gat schommelt zo rond de tien seconden. Als zijn pitstop nadert, schroeft de Spanjaard het tempo op. Dat blijkt de nekslag voor de Ferrari-coureur, vooral ook omdat dit wel degelijk Alonso’s laatste stop blijkt te zijn. Er staat gewoon geen maat op Alonso vandaag, die over vleugels lijkt te beschikken. Ook gedurende zijn tweede pitstop kan Schumacher niks uitrichten.

Daarna wordt het onderlinge verschil alleen maar groter. Het is wel duidelijk: Alonso cruist naar de overwinning. En daarachter gebeurt niet zoveel meer. Nico Rosberg probeert het nog even bij Jarno Trulli. En daarmee is alles wel gezegd. Christijan Albers wordt geplaagd door allerhande problemen. Een uitstapje, een afgebroken voorvleugel. Verschillende keren brengt hij een bezoek aan de pit, voordat het definitief over is.

Alonso kan er niet wakker van liggen. Hij is zo oppermachtig dat hij enkele kilometers voor de finish alvast zwaait naar de fans. Schumacher kan niks anders doen dan op gepaste afstand als tweede over de streep komen. Voor Fisichella en Massa. Raikkonen finisht op bijna een minuut, vlak voor Jenson Button. De rest van het veld ligt een ronde achter. Maar dat weerhoudt Rubens Barrichello en Nick Heidfeld er niet van om de laatste punten te scoren.

Klik hier voor de uitslag.