Race: Betrouwbaarheid troefkaart Alonso
Fernando Alonso heeft de gehele Grand Prix van Monaco op kop gelegen. Maar dat hij won, had ook te maken met de uitvalbeurten van Kimi Raikkonen en Mark Webber. En daar profiteerden Juan Pablo Montoya en David Coulthard dan weer van.
Bij de start neemt Alonso meteen het heft in handen. Webber volgt waarna de McLarens aansluiten. De start verloopt zonder al te veel problemen. Alleen Christijan Albers en Tiago Monteiro hebben even contact. De voorvleugel van de Portugees is daar niet tegen opgewassen en breekt af. Albers wordt later in de race gestraft voor zijn actie.
Vooraan slaagt Alonso er niet in om zijn voorsprong te vergroten. Raikkonen kan goed volgen, zijn achterstand bedraagt nog geen seconde. Webber blijft op zijn beurt weer in het spoor van de Fin. Michael Schumacher, gestart vanuit de pit, ligt dan al een halve minuut achter. Wel liggend op P16, achter Jenson Button. Maar vervolgens zit hij twintig ronden vast achter diens Honda-bolide.
Veel meer gebeurt er niet in de openingsfase. Pas al het bal der pitstops wordt geopend, ontvouwt het scenario van de race zich. Montoya komt als eerste naar binnen, gevolgd door Raikkonen en Rosberg. Twee ronden na Raikkonen komt Alonso de pit in voor zijn servicebeurt. Hij behoudt de leiding, maar al snel zit Raikkonen weer dicht achter hem.
Webber erft even de leiding en komt vervolgens ook binnen voor brandstof en banden. Zijn Williams was dus duidelijk niet licht in de kwalificatie, wat zijn prestatie van gisteren er alleen maar knapper op maakt. Niet veel later zit de Williams-coureur nog geen seconde achter Alonso, met voor Webber nog Raikkonen op de tweede plek.
Het tempo van de Renault-coureur neemt af. Christijan Albers krijgt ondertussen blauwe vlaggen, waar hij geen gehoor aan geeft. Terecht overigens, want de MF1 Racing-coureur is gewoon sneller dan de Spanjaard. Langzaam maar zeker wordt de druk opgevoerd bij Alonso, die na afloop toegeeft dat hij de banden probeerde te sparen.
Als ook Schumacher binnenkomt met zijn Ferrari valt hij ver terug, naar P19. Slechts voor even. De middengroep zit erg dicht bij elkaar, een stuk of acht, negen coureurs hangen aan een touwtje. Giancarlo Fisichella heeft daar even genoeg van en haalt David Coulthard in. Als Alonso het groepje nadert is het wel duidelijk dat ’Fisico’ er geen zin in heeft om zich te laten lappen. Snel haalt hij ook Jacques Villeneuve in.
Schumacher profiteert optimaal als de coureurs van deze groep stuk voor stuk naar binnen komen. Coulthard weet hem wel nipt voor te blijven, maar dat is het dan ook wel. Achteraf blijkt het een heel belangrijk moment te zijn geweest van ’DC’, dat hij zich voor Schumacher wurmt. Het verkeer begint een steeds belangrijkere rol te spelen, wat Webber veel tijd kost. Als hij eenmaal wel langs de achterblijvers kan, is het meteen einde verhaal. Hij blaast zijn Cosworth-motor op en moet zijn Williams aan de kant zetten. De aansluiting met het leidende duo had hij toen al verloren.
Je auto aan de kant zetten kan alleen niet in Monaco, waarop de wedstrijdleiding besluit de safetycar naar buiten te sturen. Rubens Barrichello en Jarno Trulli, die sowieso de hele race al in de topacht rijden, profiteren. Zij zijn al naar binnen geweest en hoeven niet nogmaals te stoppen. Het gros van de overige coureurs wel. Alonso en Raikkonen komen meteen naar binnen, en rijden in dezelfde volgorde weer naar buiten. Niet voor lang, want ook de motor van Raikkonen houdt er mee op. De twee coureurs die het Alonso de gehele race moeilijk maken, vallen weg.
En de man die nu tweede ligt, Montoya, die ligt achter een hele rij achterblijvers. Waardoor zijn achterstand als de race weer is vrijgegeven snel oploopt naar vijftien seconden. Het blijkt de beslissing te zijn. Trulli heeft nog meer geluk, Barrichello heeft te hard gereden in de pit, krijgt een drive through-penalty en valt terug.
Veel uitvallers kent de race nog niet, als de motoren van Webber en Raikkonen het begeven. Maar daarna gaat het hard, ook Nico Rosberg (crash) en Christian Klien (versnellingsbak) vallen uit. Trulli lijkt op weg naar een podiumplek. Juist wanneer de strijd lijkt te zijn gestreden, valt zijn Toyota echter stil. Coulthard profiteert dankbaar, eerst omdat Klien wegviel, daarna vanwege Barrichello’s straf en nu valt ook Trulli uit. Hij behaalt zijn eerste podiumplek in 2,5 jaar.
Alonso kan er ondertussen niet wakker van liggen dat de concurrenten wegvallen vanwege technisch malheur of persoonlijke fouten. Nadat de safetycar naar binnen is gegaan, komt zijn zege geen moment meer in gevaar. Montoya wordt op ruime afstand tweede, Coulthard met een nog grotere achterstand derde. Barrichello moet nog haast maken om Schumacher achter zich te houden. Fisichella profiteert ook van de uitvallers en eindigt als zesde. Voor Nick Heidfeld en Ralf Schumacher, die in de slotfase naar voren schuiven.
Neerlands troef Albers rijdt een bevredigende race. Op een gegeven moment is hij zelfs de snelste man op de baan en zit hij Jenson Button op de hielen. Door enkele blauwe vlaggen verliest hij de aansluiting met de Honda-coureur. De race finisht hij op P12, een goede klassering. Zonder drive through-penalty had er misschien nog wel meer ingezeten. Monteiro had hij niet gezien, zo verklaarde hij nog na afloop. Klik hier voor de volledige uitslag
Bij de start neemt Alonso meteen het heft in handen. Webber volgt waarna de McLarens aansluiten. De start verloopt zonder al te veel problemen. Alleen Christijan Albers en Tiago Monteiro hebben even contact. De voorvleugel van de Portugees is daar niet tegen opgewassen en breekt af. Albers wordt later in de race gestraft voor zijn actie.
Vooraan slaagt Alonso er niet in om zijn voorsprong te vergroten. Raikkonen kan goed volgen, zijn achterstand bedraagt nog geen seconde. Webber blijft op zijn beurt weer in het spoor van de Fin. Michael Schumacher, gestart vanuit de pit, ligt dan al een halve minuut achter. Wel liggend op P16, achter Jenson Button. Maar vervolgens zit hij twintig ronden vast achter diens Honda-bolide.
Veel meer gebeurt er niet in de openingsfase. Pas al het bal der pitstops wordt geopend, ontvouwt het scenario van de race zich. Montoya komt als eerste naar binnen, gevolgd door Raikkonen en Rosberg. Twee ronden na Raikkonen komt Alonso de pit in voor zijn servicebeurt. Hij behoudt de leiding, maar al snel zit Raikkonen weer dicht achter hem.
Webber erft even de leiding en komt vervolgens ook binnen voor brandstof en banden. Zijn Williams was dus duidelijk niet licht in de kwalificatie, wat zijn prestatie van gisteren er alleen maar knapper op maakt. Niet veel later zit de Williams-coureur nog geen seconde achter Alonso, met voor Webber nog Raikkonen op de tweede plek.
Het tempo van de Renault-coureur neemt af. Christijan Albers krijgt ondertussen blauwe vlaggen, waar hij geen gehoor aan geeft. Terecht overigens, want de MF1 Racing-coureur is gewoon sneller dan de Spanjaard. Langzaam maar zeker wordt de druk opgevoerd bij Alonso, die na afloop toegeeft dat hij de banden probeerde te sparen.
Als ook Schumacher binnenkomt met zijn Ferrari valt hij ver terug, naar P19. Slechts voor even. De middengroep zit erg dicht bij elkaar, een stuk of acht, negen coureurs hangen aan een touwtje. Giancarlo Fisichella heeft daar even genoeg van en haalt David Coulthard in. Als Alonso het groepje nadert is het wel duidelijk dat ’Fisico’ er geen zin in heeft om zich te laten lappen. Snel haalt hij ook Jacques Villeneuve in.
Schumacher profiteert optimaal als de coureurs van deze groep stuk voor stuk naar binnen komen. Coulthard weet hem wel nipt voor te blijven, maar dat is het dan ook wel. Achteraf blijkt het een heel belangrijk moment te zijn geweest van ’DC’, dat hij zich voor Schumacher wurmt. Het verkeer begint een steeds belangrijkere rol te spelen, wat Webber veel tijd kost. Als hij eenmaal wel langs de achterblijvers kan, is het meteen einde verhaal. Hij blaast zijn Cosworth-motor op en moet zijn Williams aan de kant zetten. De aansluiting met het leidende duo had hij toen al verloren.
Je auto aan de kant zetten kan alleen niet in Monaco, waarop de wedstrijdleiding besluit de safetycar naar buiten te sturen. Rubens Barrichello en Jarno Trulli, die sowieso de hele race al in de topacht rijden, profiteren. Zij zijn al naar binnen geweest en hoeven niet nogmaals te stoppen. Het gros van de overige coureurs wel. Alonso en Raikkonen komen meteen naar binnen, en rijden in dezelfde volgorde weer naar buiten. Niet voor lang, want ook de motor van Raikkonen houdt er mee op. De twee coureurs die het Alonso de gehele race moeilijk maken, vallen weg.
En de man die nu tweede ligt, Montoya, die ligt achter een hele rij achterblijvers. Waardoor zijn achterstand als de race weer is vrijgegeven snel oploopt naar vijftien seconden. Het blijkt de beslissing te zijn. Trulli heeft nog meer geluk, Barrichello heeft te hard gereden in de pit, krijgt een drive through-penalty en valt terug.
Veel uitvallers kent de race nog niet, als de motoren van Webber en Raikkonen het begeven. Maar daarna gaat het hard, ook Nico Rosberg (crash) en Christian Klien (versnellingsbak) vallen uit. Trulli lijkt op weg naar een podiumplek. Juist wanneer de strijd lijkt te zijn gestreden, valt zijn Toyota echter stil. Coulthard profiteert dankbaar, eerst omdat Klien wegviel, daarna vanwege Barrichello’s straf en nu valt ook Trulli uit. Hij behaalt zijn eerste podiumplek in 2,5 jaar.
Alonso kan er ondertussen niet wakker van liggen dat de concurrenten wegvallen vanwege technisch malheur of persoonlijke fouten. Nadat de safetycar naar binnen is gegaan, komt zijn zege geen moment meer in gevaar. Montoya wordt op ruime afstand tweede, Coulthard met een nog grotere achterstand derde. Barrichello moet nog haast maken om Schumacher achter zich te houden. Fisichella profiteert ook van de uitvallers en eindigt als zesde. Voor Nick Heidfeld en Ralf Schumacher, die in de slotfase naar voren schuiven.
Neerlands troef Albers rijdt een bevredigende race. Op een gegeven moment is hij zelfs de snelste man op de baan en zit hij Jenson Button op de hielen. Door enkele blauwe vlaggen verliest hij de aansluiting met de Honda-coureur. De race finisht hij op P12, een goede klassering. Zonder drive through-penalty had er misschien nog wel meer ingezeten. Monteiro had hij niet gezien, zo verklaarde hij nog na afloop. Klik hier voor de volledige uitslag