Race: de verkeerde Ferrari wint
Zoals in de voorbeschouwing al werd voorspeld: zo belangrijk is het niet wie er wint, het gaat om Fernando Alonso en Michael Schumacher. Dat is gebleken en de Spanjaard loopt twee punten uit door als tweede te finishen. Ferrari wint wel, maar velen zouden liever zien dat Schumacher wint in plaats van Felipe Massa. Meteen bij de start is er sprake van spektakel. Massa heeft de beste start en behoudt, ogenschijnlijk zonder veel moeite, de koppositie. Alonso is echter beter weg dan Schumacher en lijkt de tweede plek over te nemen. Schumacher remt daarop zo laat dat hij net zijn positie weet te behouden, Alonso stuurt de andere kant op om een botsing te vermijden. Het heeft een kettingreactie tot gevolg. Giancarlo Fisichella schrikt zo van Alonso’s manoeuvre dat hij spint, Nick Heidfeld rijdt tegen hem aan.
Verder naar achteren spint ook Scott Speed en wordt Tiago Monteiro uit de wedstrijd geramd in de drukte. Ook Kimi Raikkonen komt de eerste bocht niet zonder kleerscheuren door, hij heeft een lekke achterband en de achtervleugel heeft eveneens wat schade opgelopen. Hij komt naar de pit en krijgt een nieuwe band. Het is geen oplossing voor de problemen: de Fin crasht een paar bochten verder en zijn race is al snel afgelopen. Takuma Sato is het laatste slachtoffer, hij staat lange tijd binnen om zijn auto te laten repareren. Hij speelt verder geen rol van betekenis.
Mark Webber en Vitantonio Liuzzi zijn de grote winnaars. Webber rijdt op de derde plek, maar wordt al snel ingehaald door Jenson Button. Ook Liuzzi zakt langzaam maar zeker terug, Pedro de la Rosa, Jarno Trulli, David Coulthard en Rubens Barrichello gaan de Toro Rosso-coureur stuk voor stuk voorbij. Als ook Christijan Albers de druk opvoert bij de Italiaan, gaat hij in de fout bij het aanremmen voor de eerste bocht. Liuzzi spint en laat zijn motor afslaan.
De wedstrijdleiding vindt de ontstane situatie zo gevaarlijk dat de safetycar de baan op wordt gestuurd. Voor de coureurs die juist op dat moment hun pitstop gepland hebben staan is die beslissing met recht een geschenk uit de hemel. Ook de topdrie komt naar binnen, waardoor Ferrari met een probleem zit. Niet alleen is de voorsprong die er was op Alonso niks meer waard, beide coureurs komen tegelijk naar binnen. Massa wordt als eerste geholpen, Schumacher moet wachten. Het geeft Alonso de gelegenheid de Duitser te passeren. De volgorde achter de safetycar is dan Massa-Alonso-Schumacher.
De wedstrijdleiding vindt de ontstane situatie zo gevaarlijk dat de safetycar de baan op wordt gestuurd. Voor de coureurs die juist op dat moment hun pitstop gepland hebben staan is die beslissing met recht een geschenk uit de hemel. Ook de topdrie komt naar binnen, waardoor Ferrari met een probleem zit. Niet alleen is de voorsprong die er was op Alonso niks meer waard, beide coureurs komen tegelijk naar binnen. Massa wordt als eerste geholpen, Schumacher moet wachten. Het geeft Alonso de gelegenheid de Duitser te passeren. De volgorde achter de safetycar is dan Massa-Alonso-Schumacher.
Op zich is het nog niet eens zo’n ramp dat Schumacher achter Alonso terecht is gekomen. Probleem is wel dat het tempo van de Ferrari-coureur niet bepaald denderend is. De Renault-rijder is ook sneller. Snelste van het trio is en blijft Massa, die al snel meerdere seconden voorsprong heeft op Alonso. Die loopt op zijn beurt weer uit op Schumacher. Aan het einde van de tweede stint ligt de Duitser zo’n vijftien seconden achter op zijn teamgenoot. Alonso zwemt daar tussenin.
Naarmate het moment van de tweede pitstop nadert worden de Ferrari’s (dus ook Schumacher) wel wat sneller. Massa en Schumacher rijden beurtelings de snelste ronde en voorzichtig begint Schumacher wat terrein terug te winnen op zijn Spaanse rivaal. In de 39e ronde komen Massa en Alonso allebei binnen. Zonder moeite blijft de Ferrari-coureur Alonso voor. Door deze pitstops erft Schumacher de leiding, opnieuw stelt hij de snelste rondetijd scherper.
Als Schumacher dan vijf ronden later ook binnenkomt gaat het er echt om spannen. Blijft hij voor Alonso of niet? Het antwoord is nee: net niet. Negen tienden komt hij tekort. Meteen wint Schumacher een halve seconde terug, waarna het gat rond de drie, vier tienden blijft schommelen. In de 49e ronde, vijf ronden na Schumachers pitstop, deelt hij een eerste plaagstoot uit. Alonso vangt de actie vrij eenvoudig op. Zo gaat het enige tijd verder. Schumachers manco is de achtste bocht, daarin verliest hij telkens (te)veel terrein op Alonso, waardoor hij net niet aan een uitremactie toekomst.
Wel rijdt Schumacher drie ronden voor het einde definitief de snelste ronde, waarmee hij nog even een halve seconde terug wint. Het is niet genoeg, al probeert hij het in de laatste twee bochten nog wel. Alonso houdt echter de tweede positie. Schumacher strandt op acht honderdsten.
Het doet echter niks af aan de prestatie van Massa. Voor de tweede keer in twee races mag de Formule 1 een nieuwe winnaar begroeten. Massa heeft er iets minder lang over gedaan dan Button, al in zijn 67e poging is het raak. Op de boordradio is te horen dat de Braziliaan het uitschreeuwt van vreugde. Maar: ,,jammer van Michael.” Voor Ferrari zal het altijd een zege met met een bijsmaak blijven.
Achter de topdrie is Button the best of the rest. De la Rosa finisht als vijfde, voor Fisichella, Ralf Schumacher en Rubens Barrichello. Vooral Barrichello is op dreef, de Braziliaan haalt veel coureurs in als hij zich opwerkt naar de zevende plek. Albers haalt de finish niet. Toch rijdt de Nederlander een goede race. Hij kan in de openingsfase het tempo goed volgen, al wordt dat iedereen ook een beetje opgedrongen door Liuzzi. Het weerhoudt Albers er echter niet van om naarmate de race vordert op te klimmen tot de negende positie. Maar zijn pitstop moet de MF1-coureur nog wel maken. Daardoor vertekent het beeld ook een beetje. Als hij eenmaal zijn pitstop heeft gemaakt valt hij terug naar de laatste plek, afgezien van de op grote afstand rijdende Heidfeld. Niet veel later is het over, Albers verliest de controle over zijn M16 en crasht. Klik hier voor de tijden. KVN
Als Schumacher dan vijf ronden later ook binnenkomt gaat het er echt om spannen. Blijft hij voor Alonso of niet? Het antwoord is nee: net niet. Negen tienden komt hij tekort. Meteen wint Schumacher een halve seconde terug, waarna het gat rond de drie, vier tienden blijft schommelen. In de 49e ronde, vijf ronden na Schumachers pitstop, deelt hij een eerste plaagstoot uit. Alonso vangt de actie vrij eenvoudig op. Zo gaat het enige tijd verder. Schumachers manco is de achtste bocht, daarin verliest hij telkens (te)veel terrein op Alonso, waardoor hij net niet aan een uitremactie toekomst.
Wel rijdt Schumacher drie ronden voor het einde definitief de snelste ronde, waarmee hij nog even een halve seconde terug wint. Het is niet genoeg, al probeert hij het in de laatste twee bochten nog wel. Alonso houdt echter de tweede positie. Schumacher strandt op acht honderdsten.
Het doet echter niks af aan de prestatie van Massa. Voor de tweede keer in twee races mag de Formule 1 een nieuwe winnaar begroeten. Massa heeft er iets minder lang over gedaan dan Button, al in zijn 67e poging is het raak. Op de boordradio is te horen dat de Braziliaan het uitschreeuwt van vreugde. Maar: ,,jammer van Michael.” Voor Ferrari zal het altijd een zege met met een bijsmaak blijven.
Achter de topdrie is Button the best of the rest. De la Rosa finisht als vijfde, voor Fisichella, Ralf Schumacher en Rubens Barrichello. Vooral Barrichello is op dreef, de Braziliaan haalt veel coureurs in als hij zich opwerkt naar de zevende plek. Albers haalt de finish niet. Toch rijdt de Nederlander een goede race. Hij kan in de openingsfase het tempo goed volgen, al wordt dat iedereen ook een beetje opgedrongen door Liuzzi. Het weerhoudt Albers er echter niet van om naarmate de race vordert op te klimmen tot de negende positie. Maar zijn pitstop moet de MF1-coureur nog wel maken. Daardoor vertekent het beeld ook een beetje. Als hij eenmaal zijn pitstop heeft gemaakt valt hij terug naar de laatste plek, afgezien van de op grote afstand rijdende Heidfeld. Niet veel later is het over, Albers verliest de controle over zijn M16 en crasht. Klik hier voor de tijden. KVN