Race: Massa wint thuisrace
Felipe Massa wint de Grand Prix van Brazilië, Fernando Alonso is (tweevoudig) wereldkampioen, Renault wint bij de constructeurs en Michael Schumacher neemt als een groots kampioen afscheid van de Formule 1. Dat zijn de conclusies van de afsluitende race van 2006. Die conclusies worden natuurlijk niet zomaar getrokken, er is wel even anderhalf uur racen aan vooraf gegaan. Te beginnen bij de start. Massa komt uitstekend weg en behoudt de leiding. Jarno Trulli probeert het Kimi Raikkonen nog even lastig te maken, maar hij komt van een koude kermis thuis.
Verder zijn er niet veel problemen en iedereen sluit aan. Michael Schumacher zit vast achter de BMW-coureurs, maar als Robert Kubica en Nick Heidfeld het elkaar wel heel erg moeilijk maken kan de Duitser optimaal profiteren. De Ferrari-coureur wint nog een plek als hij ook zijn broer voorbij gaat.
Dat is meteen even het voorlopige einde van de race. Terwijl Giancarlo Fisichella Rubens Barrichello voorbij gaat crasht Nico Rosberg zwaar in de laatste bocht. Een gevolg van zijn aanrijding met teamgenoot Mark Webber, waarna hij zijn achtervleugel verliest. Ook voor Webber zit de race er op zodra hij zijn auto terug heeft gebracht bij het team.
In de zesde ronde gaat de safetycar weer naar binnen, de posities vooraan blijven ongewijzigd. Daar brengt Schumacher twee ronden later verandering in als hij Fisichella uitremt in de eerste bocht. Twee tellen later is zijn linker achterband lek. Of de Renault-coureur zijn band nu wel of niet stuk heeft gesneden, de Duitser valt ver terug.
Na tien ronden zit de race er ook voor de beide Toyota-coureurs op, die in de openingsfase beiden in de topacht bivakkeren. Daarna volgt er in feite een wapenstilstand, alleen David Coulthard valt nog uit. Het duurt het tot de 21e ronde voordat er weer een beetje actie in de race komt, afgezien van Schumachers inhaalrace dan. En dat enkel en alleen omdat de eerste pitstops zich aandienen.
Toch leveren de pitstops nog een beetje extra actie op. Door de pitstops komen Button en Raikkonen bij elkaar in de buurt en de Honda-coureur maakt meteen maar van de gelegenheid gebruik om hem in te halen.
In de veertigste ronde heeft Schumacher zich inmiddels weer opgewerkt naar de toptien. Hij haalt Robert Kubica in op het rechte stuk en rijdt er even later weer achter. Wat blijkt: in het middenveld verliest zijn Ferrari ineens snelheid, net als in de openingsfase al even is gebeurd. Er lijkt af en toe een probleem met het brandstofsysteem te zijn.
Verder heeft hij er geen last van en een ronde later haalt hij de BMW-coureur opnieuw in. Daarna dient de tweede serie pitstops zich aan, wat Schumacher een voordeel oplevert. Hij is inmiddels weer in het window waardoor zijn inhaalrace geen vertraging oploopt.
In de laatste twintig ronden lukt het hem daarom nog één keer zijn klasse te etaleren. Eerst moet Barrichello er aan geloven en daarna loopt hij met rasse schreden in op Fisichella. Terug bij af dus. Schumacher is duidelijk sneller, maar komt er op het rechte stuk niet langs. Opnieuw heeft hij een probleem in het middenveld, maar hij is duidelijk sneller dan de Renault-coureur. In de 62e ronde is de druk van Schumacher zo groot dat Fisichella een fout maakt en het gras op schiet. De volgende die er aan moet geloven is Raikkonen. Het gat is een aantal seconden, maar dat is al snel gedicht. Na de crash van Nick Heidfeld is inhalen in de Senno do S even niet mogelijk en ook daarna slaagt Schumacher er niet in zijn opvolger te passeren. In de 68e ronde lukt het hem wel. Nog één keer juichen zijn monteurs voor hem. En op kop? Daar beleeft Massa een makkelijke middag. Zijn koppositie komt eigenlijk geen moment in gevaar. En hetzelfde is van toepassing op Alonso, die zich geen moment zorgen hoeft te maken over het winnen van de titel. Na 71 ronden kan het feest losbarsten voor Massa, achttien seconden later bejubelen Alonso’s monteurs de tweevoudig wereldkampioen en is het dubbel feest.
Jenson Button completeert het podium, Schumacher eindigt voor Raikkonen als vierde. De laatste punten zijn voor Fisichella, Barrichello en De la Rosa. Klik hier voor de uitslag. KVN
Verder zijn er niet veel problemen en iedereen sluit aan. Michael Schumacher zit vast achter de BMW-coureurs, maar als Robert Kubica en Nick Heidfeld het elkaar wel heel erg moeilijk maken kan de Duitser optimaal profiteren. De Ferrari-coureur wint nog een plek als hij ook zijn broer voorbij gaat.
Dat is meteen even het voorlopige einde van de race. Terwijl Giancarlo Fisichella Rubens Barrichello voorbij gaat crasht Nico Rosberg zwaar in de laatste bocht. Een gevolg van zijn aanrijding met teamgenoot Mark Webber, waarna hij zijn achtervleugel verliest. Ook voor Webber zit de race er op zodra hij zijn auto terug heeft gebracht bij het team.
In de zesde ronde gaat de safetycar weer naar binnen, de posities vooraan blijven ongewijzigd. Daar brengt Schumacher twee ronden later verandering in als hij Fisichella uitremt in de eerste bocht. Twee tellen later is zijn linker achterband lek. Of de Renault-coureur zijn band nu wel of niet stuk heeft gesneden, de Duitser valt ver terug.
Na tien ronden zit de race er ook voor de beide Toyota-coureurs op, die in de openingsfase beiden in de topacht bivakkeren. Daarna volgt er in feite een wapenstilstand, alleen David Coulthard valt nog uit. Het duurt het tot de 21e ronde voordat er weer een beetje actie in de race komt, afgezien van Schumachers inhaalrace dan. En dat enkel en alleen omdat de eerste pitstops zich aandienen.
Toch leveren de pitstops nog een beetje extra actie op. Door de pitstops komen Button en Raikkonen bij elkaar in de buurt en de Honda-coureur maakt meteen maar van de gelegenheid gebruik om hem in te halen.
In de veertigste ronde heeft Schumacher zich inmiddels weer opgewerkt naar de toptien. Hij haalt Robert Kubica in op het rechte stuk en rijdt er even later weer achter. Wat blijkt: in het middenveld verliest zijn Ferrari ineens snelheid, net als in de openingsfase al even is gebeurd. Er lijkt af en toe een probleem met het brandstofsysteem te zijn.
Verder heeft hij er geen last van en een ronde later haalt hij de BMW-coureur opnieuw in. Daarna dient de tweede serie pitstops zich aan, wat Schumacher een voordeel oplevert. Hij is inmiddels weer in het window waardoor zijn inhaalrace geen vertraging oploopt.
In de laatste twintig ronden lukt het hem daarom nog één keer zijn klasse te etaleren. Eerst moet Barrichello er aan geloven en daarna loopt hij met rasse schreden in op Fisichella. Terug bij af dus. Schumacher is duidelijk sneller, maar komt er op het rechte stuk niet langs. Opnieuw heeft hij een probleem in het middenveld, maar hij is duidelijk sneller dan de Renault-coureur. In de 62e ronde is de druk van Schumacher zo groot dat Fisichella een fout maakt en het gras op schiet. De volgende die er aan moet geloven is Raikkonen. Het gat is een aantal seconden, maar dat is al snel gedicht. Na de crash van Nick Heidfeld is inhalen in de Senno do S even niet mogelijk en ook daarna slaagt Schumacher er niet in zijn opvolger te passeren. In de 68e ronde lukt het hem wel. Nog één keer juichen zijn monteurs voor hem. En op kop? Daar beleeft Massa een makkelijke middag. Zijn koppositie komt eigenlijk geen moment in gevaar. En hetzelfde is van toepassing op Alonso, die zich geen moment zorgen hoeft te maken over het winnen van de titel. Na 71 ronden kan het feest losbarsten voor Massa, achttien seconden later bejubelen Alonso’s monteurs de tweevoudig wereldkampioen en is het dubbel feest.
Jenson Button completeert het podium, Schumacher eindigt voor Raikkonen als vierde. De laatste punten zijn voor Fisichella, Barrichello en De la Rosa. Klik hier voor de uitslag. KVN