Race: Schumacher lacht het laatst
Michael Schumacher heeft in China een magistrale overwinning behaald. Het was typisch zo’n race die de Duitser eigenlijk niet had kunnen winnen, maar de Bridgestone-intermediates, problemen bij Fernando Alonso en magistrale rijkunst deden wonderen. Bij de start ziet het er helemaal nog niet zo goed uit voor de Ferrari-coureur. Alonso pakt meteen een straatlengte voorsprong, ook omdat Giancarlo Fisichella de rest strategisch afhoudt. Achter het Renault-duo vechten Kimi Raikkonen en Jenson Button voor de derde plek. In eerste instantie wint Button, nog geen ronde later raakt hij zijn plek alsnog kwijt. Rubens Barrichello en Schumacher volgen.
Dat Alonso in de openingsfase de snelste man op de baan is staat buiten kijf. Hij is een seconde sneller dan de rest van het veld en pakt zelfs zo’n twee, drie seconden per ronde op Schumacher. De baan is op dat moment nog vrij nat en het is duidelijk dat de Michelin-coureurs zich op hun intermediates een stuk beter in hun element voelen.
Langzaam maar zeker wordt dat minder als er toch voorzichtig een droge lijn begint te ontstaan. De Renault-coureurs zijn nog steeds te snel voor Schumacher, maar Barrichello is te pakken. De Duitser kruipt naar hem toe en steekt hem in de tiende ronde voorbij. Meteen zet hij in de tweede sector een paarse tijd neer, Alonso countert in de derde sector.
Twee ronden later verwijst Raikkonen ook Fisichella terug. Hij loopt snel uit op de Italiaan, maar Alonso kan hij niet bedreigen. Zijn achterstand schommelt zo rond de tien seconden. Tegelijkertijd kan Button Schumacher niet langer achter zich houden. Op sommige delen van het circuit wordt het steeds droger, maar in de eerste bocht blijft het behelpen. Dat merkt Alonso in ronde 15, als hij vier seconden verliest vanwege een uitstapje.
Vlak daarna komt Raikkonen als eerste binnen voor een pitstop, gevolgd door Barrichello. Raikkonen verliest daarna zijn goede uitgangspositie… en zijn aandrijving. Na negentien ronden is het over. De eerste serie pitstops zal in het vervolg van de race zeer belangrijke consequenties met zich meebrengen. Schumacher besluit geen banden te wisselen en verder te gaan op de intermediates, Alonso ruilt zijn voorbanden in voor verse exemplaren en Fisichella volgt het voorbeeld van Schumacher.
Het is een besluit dat Alonso duur komt te staan. Het is nog net niet zo erg als Robert Kubica die het op slicks probeert en na één ronde alweer op zijn besluit terugkomt, maar hij verliest daarna wel zo’n drie seconden per ronde. Het duurt een ronde of vijf, maar daarna is het gedaan. Alonso is zo langzaam dat Fisichella er voorbij mag. Het plan is om Schumacher op te houden, maar het blijft bij plannen. In de eerste chicane gaat de Spanjaard net even te wijd. Voordat hij terug kan sturen is Schumacher er al voorbij.
Fisichella is meteen los en zet de snelste rondetijd neer, Schumacher volgt in zijn kielzog. Allebei zetten ze de snelste rondetijd nog een keer scherper. Dat is niet het enige voordeel dat de Ferrari-coureur in ronde 35 heeft. Alonso komt op dat moment voor de tweede keer naar binnen, om slicks te halen. Zijn stop duurt maar liefst 19.2 seconden. Rechtsachter zijn er problemen. Plotseling bedraagt zijn achterstand ongeveer veertig seconden.
Fisichella en Schumacher kan het niet deren, die gaan gewoon door. Op een ondertussen steeds droger wordende baan welteverstaan. Daarom besluit Schumacher, gezien de snelle rondetijden van de inmiddels ontketende Alonso, in de veertigste ronde ook naar binnen te komen. Fisichella volgt een ronde later. Het blijkt een gouden zet te zijn van Ferrari en Schumacher.
Bij het uitkomen van de pit heeft Fisichella de leiding nog in handen, maar op koude banden door de eerste bocht is een moeilijkere klus dan gedacht. De Italiaan schiet rechtdoor en probeert Schumacher nog te blokken, maar het is al te laat. Snel slaat de zevenvoudig kampioen een gaatje. Dat hij al een gat (let op het verschil tussen ’gaatje’ en ’gat’) heeft met Alonso is zijn redding. De Spanjaard passeert niet veel later Fisichella en rijdt snelste ronde na snelste ronde, maar Schumacher ligt al te ver voor. Op de streep bedraagt het verschil nog drie seconden, Alonso staat met lege handen. ’Fisico’ eindigt als derde.
Aan de vierde plek kleeft ook nog een heel verhaal, vooral twee bochten voor het vallen van de vlag. Bij het aanremmen voor de laatste hairpin ligt Nick Heidfeld nog vierde, gevolgd door Rubens Barrichello, Jenson Button en Pedro de la Rosa. Interventie van achterblijver Takuma Sato zorgt niet alleen voor de nodige schade, maar ook voor positiewisselingen. Button heeft mazzel en pakt de vierde plek, voor de la Rosa, Barrichello en de woedende Heidfeld. Mark Webber scoort het laatste punt, het eerste punt voor Williams sinds de Grand Prix van Europa. Klik hier voor de uitslag.
KVN
Dat Alonso in de openingsfase de snelste man op de baan is staat buiten kijf. Hij is een seconde sneller dan de rest van het veld en pakt zelfs zo’n twee, drie seconden per ronde op Schumacher. De baan is op dat moment nog vrij nat en het is duidelijk dat de Michelin-coureurs zich op hun intermediates een stuk beter in hun element voelen.
Langzaam maar zeker wordt dat minder als er toch voorzichtig een droge lijn begint te ontstaan. De Renault-coureurs zijn nog steeds te snel voor Schumacher, maar Barrichello is te pakken. De Duitser kruipt naar hem toe en steekt hem in de tiende ronde voorbij. Meteen zet hij in de tweede sector een paarse tijd neer, Alonso countert in de derde sector.
Twee ronden later verwijst Raikkonen ook Fisichella terug. Hij loopt snel uit op de Italiaan, maar Alonso kan hij niet bedreigen. Zijn achterstand schommelt zo rond de tien seconden. Tegelijkertijd kan Button Schumacher niet langer achter zich houden. Op sommige delen van het circuit wordt het steeds droger, maar in de eerste bocht blijft het behelpen. Dat merkt Alonso in ronde 15, als hij vier seconden verliest vanwege een uitstapje.
Vlak daarna komt Raikkonen als eerste binnen voor een pitstop, gevolgd door Barrichello. Raikkonen verliest daarna zijn goede uitgangspositie… en zijn aandrijving. Na negentien ronden is het over. De eerste serie pitstops zal in het vervolg van de race zeer belangrijke consequenties met zich meebrengen. Schumacher besluit geen banden te wisselen en verder te gaan op de intermediates, Alonso ruilt zijn voorbanden in voor verse exemplaren en Fisichella volgt het voorbeeld van Schumacher.
Het is een besluit dat Alonso duur komt te staan. Het is nog net niet zo erg als Robert Kubica die het op slicks probeert en na één ronde alweer op zijn besluit terugkomt, maar hij verliest daarna wel zo’n drie seconden per ronde. Het duurt een ronde of vijf, maar daarna is het gedaan. Alonso is zo langzaam dat Fisichella er voorbij mag. Het plan is om Schumacher op te houden, maar het blijft bij plannen. In de eerste chicane gaat de Spanjaard net even te wijd. Voordat hij terug kan sturen is Schumacher er al voorbij.
Fisichella is meteen los en zet de snelste rondetijd neer, Schumacher volgt in zijn kielzog. Allebei zetten ze de snelste rondetijd nog een keer scherper. Dat is niet het enige voordeel dat de Ferrari-coureur in ronde 35 heeft. Alonso komt op dat moment voor de tweede keer naar binnen, om slicks te halen. Zijn stop duurt maar liefst 19.2 seconden. Rechtsachter zijn er problemen. Plotseling bedraagt zijn achterstand ongeveer veertig seconden.
Fisichella en Schumacher kan het niet deren, die gaan gewoon door. Op een ondertussen steeds droger wordende baan welteverstaan. Daarom besluit Schumacher, gezien de snelle rondetijden van de inmiddels ontketende Alonso, in de veertigste ronde ook naar binnen te komen. Fisichella volgt een ronde later. Het blijkt een gouden zet te zijn van Ferrari en Schumacher.
Bij het uitkomen van de pit heeft Fisichella de leiding nog in handen, maar op koude banden door de eerste bocht is een moeilijkere klus dan gedacht. De Italiaan schiet rechtdoor en probeert Schumacher nog te blokken, maar het is al te laat. Snel slaat de zevenvoudig kampioen een gaatje. Dat hij al een gat (let op het verschil tussen ’gaatje’ en ’gat’) heeft met Alonso is zijn redding. De Spanjaard passeert niet veel later Fisichella en rijdt snelste ronde na snelste ronde, maar Schumacher ligt al te ver voor. Op de streep bedraagt het verschil nog drie seconden, Alonso staat met lege handen. ’Fisico’ eindigt als derde.
Aan de vierde plek kleeft ook nog een heel verhaal, vooral twee bochten voor het vallen van de vlag. Bij het aanremmen voor de laatste hairpin ligt Nick Heidfeld nog vierde, gevolgd door Rubens Barrichello, Jenson Button en Pedro de la Rosa. Interventie van achterblijver Takuma Sato zorgt niet alleen voor de nodige schade, maar ook voor positiewisselingen. Button heeft mazzel en pakt de vierde plek, voor de la Rosa, Barrichello en de woedende Heidfeld. Mark Webber scoort het laatste punt, het eerste punt voor Williams sinds de Grand Prix van Europa. Klik hier voor de uitslag.
KVN