Michael Schumacher heeft goede zaken gedaan in de Italiaanse Grand Prix. Niet alleen won de Duitser de race, hij zag zijn directe concurrent Fernando Alonso uitvallen. Kimi Raikkonen, die leidde in de openingsfase eindigde als tweede, voor de verrassende Robert Kubica. Bij de start maakte Raikkonen optimaal gebruik van zijn pole-position. Schumacher was veel minder goed weg, maar hij slaagde er wel in om de tweede plek in handen te houden. De BMW-coureurs, Nick Heidfeld en Robert Kubica, hadden allebei een superstart. Heidfeld lag zelfs even tweede, maar bij het aanremmen voor de chicane koos hij eieren voor zijn geld.

Schumacher en Kubica profiteerden. De Pool pakte de derde plek. Felipe Massa, Jenson Button en Pedro de la Rosa volgden. Lang lagen de verhoudingen niet vast. Fernando Alonso stoomde op naar de zesde plek, ’Quick Nick’ zakte terug en kon niet lang genieten van zijn goede start.

Bij het ingaan van de tweede ronde verloor Heidfeld opnieuw een positie. Alonso remde de Duitser uit aan het einde van het rechte stuk. De chicane moest hij er voor afsnijden, maar dat deed Heidfeld ook. Dus mocht de Renault-coureur zijn positie behouden. Dat was nog een hele klus, want het kwam bijna nog tot een aanvaring met Button, die wel ’gewoon’ door de chicane ging.

Raikkonen en Schumacher hadden het tempo er goed in zitten. Na tien ronden bedroeg het gat met de overige coureurs al zo’n twaalf seconden. Dat ging zo door tot en met de pitstops. Raikkonen kwam in ronde 15 als eerste naar binnen. Zijn stop duurde ruim negen seconden. Schumacher kwam twee ronden later naar de pit. Een gouden zet, zoals Ferrari in het verleden wel vaker heeft gedaan. En ook dit keer wierp het z’n vruchten af: Kubica reed op de eerste plek, maar Schumacher was de virtuele leider.

Aangezien er genoeg coureurs waren die op een éénstopper stonden, werd de volgorde behoorlijk door elkaar geschud: Schumacher-Raikkonen-Fisichella*-Barrichello-Massa-Trulli*-Heidfeld-Alonso. De coureurs met een sterretje waren op dat moment nog niet gestopt. Heidfeld was dat wel al, maar hij ging daarbij in de fout. Hij hield zich niet aan de toegestane snelheid in de pit, waardoor hij een drive-through penalty kreeg opgelegd.

Het gat aan de kop van het veld, tussen Schumacher en Raikkonen, schommelde – afhankelijk van de achterblijvers – zo rond de drie seconden. Fisichella, Trulli en Barrichello maakten in de tussentijd ook hun stop. Vlak na zijn servicebeurt raakte Fisichella nog een plekje kwijt: aan de ontketende Heidfeld, die zich een weg terug vocht naar voren.

In de 39e ronde maakte Raikkonen z’n laatste stop, Schumacher volgde een ronde later. Op het moment dat hij wegreed, kwam Massa meteen naar binnen. Hij had zo geen last meer van Kubica, die wat langzamer leek. Kubica profiteerde echter, net als Alonso. Beiden kwamen een ronde later naar binnen en hadden minder tijd nodig dan de acht seconden die Massa uittrok voor zijn stop.

Bij het wegrijden pakte Alonso ook de derde positie van Kubica af. Lang kon hij niet genieten van zijn virtuele podiumpositie, want twee ronden later blies hij zijn motor op. Een kostbare uitvalbeurt, zijn positie in het kampioenschap wordt er allerminst florissanter op. Bijna betekende dit moment ook het einde van Massa. De Braziliaan schrok van de enorme rookwolken en trapte vol op z’n rem. Hij schoot het gras op en remde een enorme flat spot op zijn Bridgestone. Een extra pitstop zorgde ervoor dat hij buiten de punten viel.

Geen van zulke problemen troffen ’Der Michael’, die na 53 ronden als winnaar werd afgevlagd. Raikkonen eindigde als tweede, de laatste podiumplek ging naar Kubica. Voor het eerst mocht de Pool een trofee in ontvangst nemen op het Formule 1-podium. Fisichella finishte als vierde, voor Button, Barrichello, Trulli en Heidfeld.

Christijan Albers kende een race vol problemen. Na de start werd hij meteen al terug geworpen tot de 21e plek. Sakon Yamamoto en teamgenoot Tiago Monteiro kon hij vrij snel passeren, waarna hij het gevecht met Christian Klien aan ging. Maar daar was alles ook wel mee gezegd: Albers kreeg al vrij snel problemen met zijn versnellingsbak en verloor veel tijd bij zijn pitstop na een lekke band. Dat hij uiteindelijk wel de finish bereikte was alleen leuk voor de statistieken.

KVN